قديم 17-08-2011, 09:39 PM
ahmed_rahem ahmed_rahem غير متواجد حالياً

ahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of light
افتراضي رد: اية رايكم فى الافيو الكورى

السلام عليكم،

أنا شارى افيو سنة 2006 من الزيرو وعاملة حوالى 75 الف كيلون سافرت بيها الغردقة واسكندرية والساحل والعين السخنة.
اولاً احنا بنتكلم عن عربية فئة سيدان صغيرة Compact sedan وبالتالى دى عربية مدن فى المقام الاول وتصميمها بيكون فكرتة الرئيسية راحة الراكب وسعة الصالون والشنطة والاقتصادية فى استلاك البنزين، انما الثبات على سرعات فوق العالية (السرعات العالية من 100 الى 120) فمش مهمتها - دى مش عربية رياضية.
الثبات كويس لحد 100 وبيبتى يضعف (متفكرش تاخد عرز) بعد كدة. انا اقصى سرعة كانت 170 امدة ثوانى - الطريق لا يسمح باكتر من كدة - وكمان وانا مسافر الغردقة كنت ماشى على 110 الى 130 طول الطريق والعربية معترضتش - اتمسكت رادار على 127 كيلو- والاهم مكنتش خايف.
وسع الصالون فوق الممتاز لفئتها.
كمان العربية عالية ودة بيساعد فى مطبات المحروسة الجبلية.
خلال السنين دى كنت بعمل صيانة فقط،
العيوب: التكييف ضعيف وبأثر على الموتور، العفشة تعتبر خشنة (معايا دلوقتى صنى والفرق كبير)، الطلعة ضعيفة بس السحب بعد كدة بيتحسن.
العربية دى اولاً من حيث سعرها الحالة تعتبر غالية - بس كل نفس الفئة بنفس مستوى السعر، مناسبة لطرق القاهرة بدون السفر كتير (مرة او اتنين فى السنة).
باختصار سيارة عائلية اقتصادية فقط لا غير، ولا تصلح لشاب على الاطلاق - الا لو كان سواقتة هادية بدون جرى وشد كتير.
والسلام ختام