الموضوع: السحب افضل
قديم 29-04-2011, 02:46 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السحب افضل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdoooo مشاهدة المشاركة

بدايه سلامى لكل الاعضاء الكرام ,أدام الله روح التعاون بين الجميع

عربيتى عامله 1300 كم , أول ألف كم لم أتجاوز rpm 2.5 بس خايف للماتور يبقى مخنوق وأنا عايز أخلى العربيه سحبها عاااالى أعمل أيه

أخلى الألف التانيه الrpm 3 والالف التالته rpm 3.5 (كده صح ) وأخلى كل الغيارات rpm واحدة
ولا يفضل كل لما أعلى بالغيار أعلى بال rpm مثلا (الاول rpm 2 )
(التانى rpm 3 ) (التالت 5.rpm 3) (الرابع rpm4) ولا فى طريقه أفضل

وأمتى أفتح البساتم بتاعت الماتور دلوقتى ولا بعد 3000كم وأزاى بالظبط

شكرا لأجمل أعضاء
والله انا رأيى انك فى لغاية ما تكمل الـ 5000 كيلو على خير ان شاء الله متزودش عن 3000 RPM ... وحاول زى ما انت قلت على الغيارات الاولى تنقل بدرى شوية عن الغيارات العالية .. بس بحيث متعديش 3000 RPM ...

بعد بقى لما تكمل 5000 على خير وتعمل الصيانة وتغير الزيت .. ابدأ اقرص على الموتور واحده واحده .. وابدأ بقى امشى براحتك ...

اما تفتيح الموتور انا افضل انك تعمله بعد الـ 10000 ان شاء الله .. بس طبعا ممكن تعمله قبل كده مفيش مشكلة ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ