قديم 10-04-2011, 02:38 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه قصة الأوفر درايف وفايدته ايه overdrive

الفكره واضحه بالنسبه لى لكن مش قادر استوعبها قوى هههههههههه مش مهم المهم دلوقتى هل الاوفر درايف ده كان نظام قديم وما زال معمول بيه فى السيارات الحديثه ؟ وما علاقه الاوفر درايف بمثبت السرعه ؟ ولو كان الغرض من الاوفر درايف توفير البنزين اكيد بمثبت السرعه بردو هنوفر بنزين ..ولا ايه ؟ والجير بوكس العادى او الاتوماتيك فى المنحدرات هنوفر بنزين برفع الضغط من على دواسه البنزين لو اتوماتيك ولو عاده هنمور المتور مع الاستعداد لبدال الفرامل وفى المطالع هنقلل الغيار علشان مجهود الماتور لانه محتاج مجهود عالى وعزم عالى وده فقط هنلاقيه فى الغيارات الصغيره زى الاول والتانى والتالت .
كده الى انا فهمته ان نظام الاوفر درايف مش مهم قوى للدرجه ديه ..مع العلم ان اى جيربوكس بيقوم بنفس العمليه تقريبا سواء عادى او اتوماتيك او نص اتوماتيك .
ولا انا فهمت غلط ولا ايه ؟
الف شكر على المجهود والموضوع المفيد