قديم 15-03-2011, 03:29 PM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough
افتراضي رد: عايزين دستور جديد - موضوع الساعة

حوار جيد
انا كنت قبل الحوار كنت مقرر هصوت بنعم
وبعد الحوار هصوت بنعم ايضا
لعده اسباب منها استقرار مصر في الفترة الجايه ان خلال 3 اشهر هيبقي فيه مجلس شعب احنا اللي مختارينه وبعديها بشهر او بشهرين هيبقي فيه رئيس برضه احنا اللي مختارينه يبقي يتفضل الجيش مشكورا يستقر في ثكناته وترجع الحياة الطبيعية لمصر سواء سياسية او نيابية او اي شئ
---------------
موضوع الاخوان وغير الاخوان:
اولا الاحزاب الموجوده متدخلش زمتي ببصله لا وفد ولا تجمع ولا يحزنون كلها احزاب فاشله وخبراء عندهم لا وعي بالزمان والمكان
انا راي ان حزب الوفد مكانه الحقيقي المتحف لانه جزء من تاريخ مصر الحديث وليس جزء من واقع مصر مش معني ان واحد فرعوني مرشح نفسه رئيس جمهورية اني انتخبه لا مكانه التاريخ مش الواقع وكذلك حزب الوفد اللي انتهي من الخمسينات يبقي ملوش لازمة حاليا
ومش معني ان الاحزاب بتقولي صوت بلا يبقي اصدقها ازاي
هي بلا شك بتكسب وقت عشان تعيد حساباتها وتظبط ساعتها المفوته
ودلوقتي موضوع تخوين لااللي يقول هيصوت بنعم
كده كتير الصراحه كده كتير واسمحولي دي قلة ادب مش معني اني مواطن هصوت بنعم اني اكون خاين او اكون قابض 50 جنيه او خلافه ده كده تعدي للحدود وفرض وصايه علي الناس شكرا يا شباب انكم ازلتم طاغوت بس متتعدوش حدودكم
وعذرا فئات كتير جدا من الشعب بقي عندها وعي مش معني ان مصاعب الدنيا واخداهم انهم مش بيتفرجو علي الجزيرة والعربية وشايفين الواقع بعين الخبرة بقي لانهم عاصرو ايام معاصرنهاش منهم من عاصر الثورة الاولي والحروب وايام السادات الصعبه سياسيا فبلاش برضه نقلل من قدر الناس سواء كانو امهات او آباء او حتي ناس تعليمهم مش جامعي لان اللي احنا فيه ده مش كيمياء ولا فيزياء ده حياة نشترك فيها جميعا كلنا بيعيشها بمصاعبها وافراحها كلنا بناخد منها خبرات