قديم 21-02-2011, 04:41 AM
koko200 koko200 غير متواجد حالياً

koko200 is on a distinguished road
افتراضي عضو جديد .. وبأذن الله ناوي اشتري 250 او 400 .. ومحتاج مناقشة قوية

بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكم يا رجالة عاملين اية ... شعور غريب لما تبقي ماشي في الشارع وتسمع صوت جاي من بعيد .. تلاقية بيخلي كل جزء من جسمك بيرتعش ... ولما تكبر شوية تلاقي عينك ورقبتك .. بتلف يمين وشمال علي اي مكنة بتمشي قدامك .. وياسلام لو عديت من جنب معرض وتفضل تتخيل نفسك بالمكنة الي قدامك .. وانتا راكبها او سايقها او بتجري بيها ... وصدمتك بالواقع لما تفاتح اهلك بموضوع البايك وتلاقي الرد الي يصدمك ..
انا كنت واحد من الناس دي .. وللأسف اكتر حاجة مضايقاني اوي اوي دلوقتي .. يمكن وانا بكتب الموضوع دة
ان ال 3 سنين الي فاتو من عمري كان عندي المقدرة اني اشتري المكنة .. طبعا مش كاش .. بس الي هوا لو حوشت كنت جبتو

بس الحمد الله علي كل شي انا الفكرة كبرت اوي في بالي بقالها 4 - 5 ايام من تاريخ كتابة الموضوع وامبارح قعدت علي المنتدي بتاعكم اكتر من 19 ساعة بقري وبفصص كل موضوع وخصوصا للباشا jack_box من اول مواضيعو في القسم .. حتي الحادثة المؤلمة .. حتي الجيش

بس اقل كلمة تتقال علية انو انسان اكتر من محترم بيساعد الناس .. وبيوفر عليهم حاجات كتير ..

عمتا انا حابب اعرفكم بنفسي (اخوكم حسام يونس ) مدينة نصر

24 سنة مهندس

قررت بأذن الله ابداء بتحويش جزء من المرتب من اول الشهر دة وفي حوالي بأذن المولي 8- 9 شهور اكون جهزت المبلغ المناسب 12-15 الف جنية

وعلي حسب سعر السوق .. او نصيبي اكون جبت المكنة

ودة كان ليا اكتر من استفسار وحاجة للمناقشة .. ياريت الاعضاء تشارك معايا فيهم

في البداية من اكتر النصائح الموجهة للمبتدئين مثلي ... هوا ال CBR250

واعتقد ان دة الشكل المنتشر بشدة في بلدنا الحبيب مصر

كان استفسار عن المكنة دي (العادية ) .. فالنفترض ان لقينا مكنة 250 هوندا

(افراج جمركي ) لكن كذا شكل .. او كذا لون ..

وان الحالة لتلات العامة لل 3 اشكال من ناحية (الماتور - الجسم ) واحدة

هل يوجد اختلاف في السعر ؟؟ دي اول نقطة لان لاحظت ان في محلات بتبيع كل شكل بسعر (يقولك اصلو لون مميز - لون مش موجود - الطلب علية عالي )

--------------------------------

تاني نقطة حابب اتناقش فيها معاكم

الريسات ال 250 بالذات بتكون موديل من 89 حتي 92 93 ... والمصيبة اني سمعت انها بتكون مكتوب عليها 92 في الورق لكنها اقدم من كدة

ازاي بتكون جديدة ؟؟ انا عارف انها استعمال الخارج (لو افراج جمركي ) لكن انا اقصد ازاي بتكون استعمال ممتاز .. واية الي يضمني ؟؟ وهل الماتور بيكون معمول لية صيانة ؟؟ .. ولا الاجانب استخدامهم للحاجة نضيف .. او صيانتهم مميزة عن مصر ؟؟

وهل لما اجي اشتري احاول اشتري بايك موديل انتاج( حديث ) ولا مش هيفرق الحالة ثابتة ؟؟

-------------------------------------------

تالت نقطة للنقاش اخواتي الاعزاء .. سمعت ان ال 250 حجمو وطولو صغيرين جدا .. وهيسبب مشاكل للناس الطويلة .. طب انا راجل عندي 24 سنة .. وطولي 170 سم .. هل هيكون مناسب عليا .. ولا الناس هتضحك عليا وتقولي اية الي انتا راكبو دة

فطوطة والشغل دة ..

----------------

سمعت ان في تعديلات بتتعمل علي البايكات لرفع الاداء .. .. هل دي الخطوة المقبلة بعد ما اشتري ال 250 .. الاستاذ العزيز jackbox شوفتلو كلمة .. بترن في ودني

ان بعد فترة من ركوب ال 250 .. هتحس قد اية ان البايك الي معاك نكرة .. او حاجة قليلة لما تشوف 400-600-900 معدي من جنبك

طب يفضل الواحد يختصر الطريق بي 400 تقعد معاة 3 -4 سنين .. ولا يجيب 250 يقعد عليها سنة .. وبعدين يعدل ويرفع الاداء .. ويقعد عليها كمان سنة ..وبعدين يبيع وربنا يكرمو ويجيب 400 ؟؟

----------

هل يوجد حاجات بتركب للبايك للرفع من كفائة الثبات .. والتوازن ؟؟

زي فرامل او عفشة او كاوتش معين او او ؟؟ ولا كلو واحد

الحمد الله خلصت اسئلتي

ومستني مناقشتكم بأذن الله