قديم 12-04-2009, 11:26 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افيدونى فى شراء سايبا برايد

1- سخونة العربية بتتقاس بعداد الحرارة اى شواهد تانى غير دقيقة وملهاش معنى مهم
العربية كبوتها صغير والموتور كبير نسبياً 1300 ومفيهاش عزل للمحرك كفاية فطبيعى تحس بحرارة وصهد طالع منة
المهم عداد الحرارة يكون صح (بالنسبة للايرانى بين النص والتلات تربع) تشتغل المروحة ينزل للنص تانى ولو بتجرى هينزل للربع

غير كده العربية بينزل فيها ترموستات تسخين علشان البلاد اللى جوها تلج مهمتة يقصر دورة المياة بتاعة الموتور فتسخن العربية فى الدوارة بسرعة احيانا الترموستات ده بيبوظ فتحصل مشاكل سخونية وحلها بيبقى انك تشيلة خالص (انا عملت كده) زى ما بيتعمل فى الادا وبس
الاهم بقى ان الموتور بخاماتة ديه (وعن تجربة) بيتحمل ان العربية تسخن انا عربيتى وعربية الحاجة سخنت كذا مرة والحمد لله مفيش اى تاثير عربيات تانية مواتيرها يادوب تشم سخونية تجيب وش سلندر
ديه بصراحة ميزة مهمة اوى فى العربية ديه

2- ده عيب ترصيص وبيظهر فعلاً على 110 وانت طالع وحلة انك ترصص العربية من الاول فى مكان كويس متعتمدش على ترصيص التوكيل وزى ما قولت لحضرتك قبل كده ان الجنوط السبور والكاوتش بيحسنوا الثبات كتير كمان
وبالنسبة للصورت على 120 فالعربية فيها زى انزار (وده فى اكتر العربيات) علشان ينبهك انك ذودت السرعة عن 120

3- بالنسبة للتليين فالعربيات الجديدة كلها مش محتاجة تليين بالمعنى المعروف زمان بس دايماً يفضل انك تبداء مع العربية بشكل تدريجى ومتحملش عليها كتير او تحرق عليها قبل اول 1000 بعد كده براحتك خالص
والميزة ان العربية عزمها كويس على rpm من 1800 - 2800 ومش محتاج تقرص عليها بعد 3000 RPM اصلاً فده برضو يخليك تحس انها مش محتاجة تليين خالص

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش