قديم 06-02-2011, 03:23 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاجل للحكومة المصرية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semmsem مشاهدة المشاركة

كلام حضرتك ممتاز
انا عندي فكره صغيره في دماغي من زماان
بداية مفيش حد في مصر شايف شغله صح ابدا ( المصالح والقطاعات الخدميه في الحكومه ) وده بيزيد من البيروقراطيه اللي موجوده اصلا مثلا:
تروح تخلص اي ورقه الموظف يطنشك ويقولك استنى لما افطر ولو قولته معلش يا استاذ مستعجل يرد بكل بجاحه يعني اشتغل وانا جعان عشان خاطرك وفي الاخر يطلعلك القطط الفطسانه وميخلصكش الا لو رشيته.... وده موجود في المرور -السجل المدني -التليفونات -الكهرباء - الميه- الصرف - الضرايب - الشهر العقاري - المحاكم - النيابات - اقسام الشرطه........الخ
اقتراحي بيقول:
يوضع قانون ان من يقصر في عمله عامدا يتم فصله نهائيا وتعيين بديل (وما اكثر البدلاء ) ويمكن اتبات ذلك ولو بتصويره بكاميرا الهاتف ولايشترط تصريح النيابه لتصوير الاثبات
بكده كل واحد هيشوف شغله صح والنتاج العام هيتضاعف
ما ذكرته يلسمه الكل وأعتقد ان الجهاز الإدارى بمصر من أسوا الأنظمة عالميا ولهذا إقترحت تكوين لجان المراقبة الشعبية
شكرا جزيلا لك