قديم 21-01-2011, 05:43 PM
الصورة الرمزية Meemo The Beast
Meemo The Beast Meemo The Beast غير متواجد حالياً

Meemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant future
افتراضي رد: كلاكيت ثانى مره هام جدا جدا للمترددين فى اقتناء BYD F3

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

الحمدلله انك فهمتني اخيرا اخي الكريم! انا سعيد جدا ان مستواك الفكري بالروعة دي!!!
هو ده اللي انا بقوله! لما سعيد بيبيع عربية ب 5 جنيه يبص يلاقي الناس بتطلبها و سوقها يمشي يقوم يطمع ان مكسبه في العربيه يبقى بدل ما هو 1 جنيه يقوم يخليها ب 6 علشان مكسبه يبقى 2 جنيه بدل1 معتمد على مبدأ انه وكيل السيارة ( محتكر السيارة )
و لما يلاقي لسه في طلب على العربيه يقوم يقول ايه دا انا طلعت غبي صحيح انا لو كنت اعرف من الاول كنت نزلتها ب 6 جنيه من الاول و كنت عملتلي مكسب محترم بدل ما عملت 3 مليون السينة اللي فاتت دي كان زماني عملت 6!!
يقوم مزود السعر تاني ( بدون اي سبب اللا الجشع) و يخليه 7 جنيه
دا اللي انا ارفضه جملة و تفصيلا حتى لو رسيت اني اشتري حصان ب 6 الاف جنيه و اروح بيه مشاويري ان شاء الله لو وصلت بعد ساعة بدل ربع ساعة!!
الحمدلله انا معايا و معايا عربية و كل واحد في الاسرة معاه عربية! بس المبدأ اني بزعل جدا لما الاقي الناس بتاكل في بعضيها!!! الدنيا كلها التجارة فيها سمعة و امانة و مصداقية اللا في مصر فهلوة و نصب و شطارة و قلة ادب!
انا كان معايا تمن الزيرو والله لما جيت اجيب عربيه تانية بس جبت مستعمل مخصوص لاني فعلا رفضت اني انفع اي حد من المستنفعين اصحاب التوكيلات
mmffor العزيز

لقد قلت كل ما اريد ان اقوله و اكثر و لعنة الله على التوكيلات و اللي عملها و الله يخرب بيوتهم زي ما خربوا مصر في كل شئ
و ليس في مجال السيارات فقط , مش عارف ليه البلد دي الروث فيها له سعر و كل حاجة فيها اغلى من قيمتها الحقيقية
لقد كنا في السبعينات نستخدم السيارات الاوربية (بيجو - فيات - مرسيدس - فولفو)
ثم بدا تخريب التجار فنزلنا الى الياباني في الثمانينات ثم الكوري في التسعينات و الان حتى الصيني يبتعد عنا شيئا فشيئا
متهيالي اني ممكن اخاف امشي على الرصيف بتاع توكيل البيجو مثلا لحسن التاجر يزود عليا مصاريف المشي بجوار توكيله
يا اخي ربنا يولع في كل التجار بسبب طمعهم و غلاء كل شئ على المصري المقهور و يا ريت يعرفوا كلمة حسبي الله و نعم الوكيل دي حتعمل فيهم ايه يوم الدين

اذا طال الزمان ولم تروني ......... فهذا اسمي فتذكروني
اذا دفن جسمي تحت الرمال ......... فهذا خطي لا يزال
لا إلــــــــــــه إلا أنت ســــبحانك إني كنت من الظالميــــــــــــن

Ayman M. Zaki