الموضوع: أدب الرحلات
قديم 13-01-2011, 02:04 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

انا فعلا اتكلمت مع احمد هههههه (كورسير سابقا ) فى موضوع طبع الكتاب وهو دخلنى فى متاهة مفهمتش منها حاجة غير ان عربيتى عايزة شوية ترويق
والحقيقة انا باجى من شغلى او ببقى قاعد مشغول على الكومبيوتر ومش جايلى نافوخ اقعد اشوفه ازاى بيتنقل على ملف وورد
وخصوصا انى فعلا قررت طبعه كـكـتاب على نـفـقـتى الخاصة ومحاولة توزيعه
ولذلك ارجو من اخونا محمد على او اى حد يساعدنى على نقله على ملفات وورد تمهيدا لتنسيقه اولا ثم طبعه ثانيا مع اعادة بعض الحكايات باسلوب مختلف وتنسيق بعضها الاخر فمثلا شخصية مثل جمال محتاجة فصل وحدها فلابد من جمعها وترتيبها مرة اخرى بطريقة مختلفة

منا قعدت اتحايل عليك قبل كده خمسين مرة وانت تقولي لأ مش ينفع
وبعدين يا راجل يا طيب حد برضة يروح يسأل كورسير ههههههه ( ابو دنيا سابقا ، الكفتجي وبتاع الايس كريم حاليا ، وههههههههههههه على طول لغايه لما ربنا يرزقه بواحدة تنكد عليه )

الموضوع بكل بساطة في خطوات
1. تعمل نسخة اولية للكتاب
2. تعيد صياغه اللي عاوز تظبيط فيها
3. تطبع الكتاب نسخة ماستر
4. تطبع ما لا يقل عن 100 نسخة من الكتاب
5. تروح الهيئة المصرية العامة للكتاب على الكورنيش هناك فيها دار الكتب هتعمل رقم ايداع وتسلمهم حوالي 20 نسخة من الكتاب
6. تنزل الكتاب في اي دار نشر انت تعرفها
7. واحنا بنعمل الكتاب وورد هنعمل منه نسخة PDF وننزلها في المنتدي حصريا لمصر موتورز
8. هنشوف اي حد اعلامي يتبني الكتاب وينزله دعايه او تنويه عنده في اي برنامج ثقافي

بس كده الموضوع خلص
قولي بقى الكفتجي قالك ايه على الموضوع ده

شوية بقى على قصة الكتاب من تأليفي طبعا
9 . هيجيلك واحد زي بلال فضل او اسامة انور عكاشة ويقلك عاوز احول الكتاب لمسلسل من 10 اجزاء ( طبعا مينفعش فيلم ولا مسلسل جزء واحد ولا اثنين مع كل الكم الموجود فيه من قصص وحكايات )
10 هتبقى خالد خليفة المؤلف والسيناريست الشهير ونبقى نيجي ناخد ميعاد من السكرتارية علشان نقابلك ومتعبرناش

اقتباس من كل مواضيع كورسير
ههههههههههههههههههههههههه هههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون