قديم 01-04-2009, 08:35 AM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: توقعاتك لمشوار مصر للتأهل لكأس العالم؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

و الله احنا عندنا مشكلة كبيرة جدا اسمها الاحتراف فى الخارج,
الدورى عندنا منظم و قوى بيطلع لعيبة كويسة خاصة من الأهلى,
أول مرة أسمع من حد مصرى إن الدورى بتاعنا منظم
يروح مدرب المنتخب واخدهم و يكسب بيهم بطولة أفريقية, و ده اللى حصل فى 2006, و 2008,
الباشوات يحترفوا بعديها, كل واحد يروحلى فى نادى فى مؤخرة الدورى الانجليزى, و واحد فى نادى فى مؤخرة الدورى الألمانى, و نقول عليهم محترفين لأن قناة مش عارف ايه فى انجلترا (اللى هى غالبا خاصة بقرية انجيليزية صغيرة) قالت عليه ده كويس,
مع ان أى فريق من اللى بيلعب فيه المحترفين بتوعنا ممكن لو لعب ادام الأهلى يلبس بالخمسة و الستة, أنا متأكد انو ويجان لن يصمد كثيرا امام هجوم مش هقول الأهلى, ادام انبى أو حتى غزل المحلة.
أعترض و بشدة أى فريق مصرى او الاهلى أو الزمالك لو إتنقل بجهازه و مدربة و لاعبيه هيحصل على المركز الاخير و بجدارة
خمسة و ستة مين يا أ/فادى و من غزل المحلة؟

لكن المهم انو البيه محترف فى اقوى دورى فى العالم, على منطق ديل اسد و لا راس كلب!
طبعا كل هؤلاء بينخفض مستواهم من مباراة لأخرى, لأنهم بيلعبوا فى فرق درجة تالتة,
الاهلى مع إحترامى الشديد ليه أعور وسط عميان و بعدين لما ألعب فى دورى قوى و انا فى أضعف الفرق اللى فيه أكيد هستفيد من الفرق الكبيرة زى مانشستر زى الأرسنال زى ليفربول زى تشيلسى و غيره و غيره
و عشان كده شفنا عمرو زكى تايه طول المباراة باستثناء الهدف, و عماد متعب خيال مأتة, أما زيدان و ميدو فحدث و لا حرج, تطويح فى اى حتة, بيجروا ورا الكورة و لا يحصلوا عليها ابدا.
لكن طبعا الكابتن حسن شحاتة مش مركز غير فى انو ياخد اللعيبة من الأهلى و يسربهم على برا, و ادى النتيجة. بالعكس الكابتن حسن شحاته أثبت إن المحليين لما بيكونو فى المنتخب بتكون هناك مميزات و منها سهولة التجميع و التدريب و كمان الاعبين بيكونو عايزين يثبتوا ذاتهم و إنهم مش أقل من محترفين العالم
بصراحة يجب استبعاد كل المحترفين من التشكيل, عاوزين منتخب محلى مكون من لعيبة الأهلى, و مطعم بالنذر القليل من الأندية الأخرى, و الا فما حدث سوف يتكرر.
يا ريت نقفل باب الاحتراف شوية و هاتولى لعيب واحد احترف و ارتفع مستواه, كل اللى بيحترف بيخش فى غياهب النسيان, هانى رمزى
و حسنا فعل جوزيه عندما نصح أبو تريكة برفض عرض نادى رنجرز الانجليزى, جوزيه قالوا نادى رينجرز ضعيف و غالبا هينزل الدرجة التانية, و لو رحت هناك هتتنسى.
إحترمت مانويل جوزية على النصيحة الغالية دى مفيش سبب منطقى لإحتراف أبو تريكة فلوس إعلانات شعبية عايز إية تانى ؟
لو استمر حسن شحاتة فى تسريب اللعيبة الى الخارج, و محاربة الأهلى بحكم تعصبه الزملكاوى, فنعم, النتيجة سوف تكون أسوأ لا أسمح بهذا الإتهام
حسن شحاتة إنسان محترم و المنتخب فوق الجميع
.
و فى النهاية اتمنى التوفيق لمنخبنا القومى

شارك دافع عن أفكارك