قديم 07-12-2010, 10:38 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
افتراضي رد: و أخيرا بعد ما غلبت كل المنتدى معايا إن شاء الله مازدا 3

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eskenderiya مشاهدة المشاركة

حضرتك برده نسيت حاجة مهمة اعادة بيع المازدا

ومعنى انها ينزل من تمنها 10 الف ده عيب مش ميزة

لان ده بيدل ان اعربية معلهاش اقبال

ثانيا موديل المازدا الموجود فالمعارض 2010 رغم ان اغلب اعربيات نزلت موديلات 2011 خلاص

وده طبعا يفرق جامد فاعادة البيع

هل تعلم ان امازدا اعلى فئة كانت زيرو ف2008 ب 150 الف

وبتتباع ف 2010 مستعملة فحدود 95-100 الف لاعلى فئة!!!!

انا بس بوضح حضرتك فكرة يعنى ايه سع اعادة بيع منخفض

رايى خليك فالسيراتو او الكروز احسن

وكمان ممكن تشترى كروز هاى لاين ب 120 الف بس هتكون كسر زيرو يعنى ماشية 8000 كم مثلا
السلام عليكم
مساء الفل يا كروز باشا ( قصدي اسكندرية )
احنا اسكندرانية زي بعض بس اختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضية
أنا و الحمد لله بقالي حوالي سنة بعمل بحوث و مقارنات عن السيارات لما زهقت كل اللي حواليا
بس الحمد لله أنا شبه استقريت زي ما قلت قبل كدة
حارد بس بسرعة عليك في نقاط سريعة
1- إعادة البيع مرتبطة بانتشار السيارة و الانتشار كان محدود بسبب عدم وجود وكيل في مصر من عام 2003 و دي فترة كبيرة موتت المازدا في مصر لكن دلوقتي الوضع اختلف و معنى نزول 10000 جنيه من ثمنها ( مع اقتناعي بالسيارة ) دة أكبر ميزة بالنسبالي
2- موديل السنة مش فارق معايا كتير لأني دلوقتي حاركب عربية مازدا موديل 2010 ب 129000 بس كمان شهر حاركب عربية مازدا 2011 ب 145000 و يمكن أكتر و بدون تغيير في المواصفات تقريبا , يبقى مكسب ولا لأ ؟ ؟
3- بالنسبة لسعر إعادة البيع زي ما قلت مش حايقل للدرجة دي دلوقتي لوجود الوكيل زي ما وضحنا بس حتى لو قل شوية عن منافساتها في نفس الفئة مش حاتفرق معايا كتير لأني إن شاء الله مش ناوي أغير قبل 7 سنين ولا حاجة و ساعتها ربك يفرجها من عنده
4- طبعا السيراتو و الكروز ( مع احترامي الكامل للسيراتو و معشوقتك الكرروز ) لا ترقى لمنافسة المازدا في ظل الظروف اللي أنا شرحتها
5- اخر حاجة أحب أوضحها اني مش حاينفع أجيب مستعمل لظروف القرض في الشغل
أتمنى أن تتقبل كلامى بصدر رحب و شكرا لمساعدتك

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]