قديم 27-11-2010, 06:17 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خلاصة الكلام فى ظبط فيشة الاوكتان ( بالصور )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

موضوع مهم جدا جدا ...خصوصا لاصحاب الانوس ولغيرهم كمان
جزاكم الله كل خير .. والف شكر لاستاذ عصام على الموضوع المميز
بس هو انا عندي استفسار .. المفروض ان المحركات بيكون ليها نسبه انضغاط Compression ratio
وده بيحدد نوع البنزين المفضل للعربيه
فمش فاهم ازاي الجمبر الصغنن ده بيتحكم في العمليه دي ... يعني هو بيشتغل ازاي ... بيظبط كهربه العربيه مع الحرق ولا بيغير زمن فتح الصمامات ولا ايه بالظبط ؟؟
THE ECM WILL ALTER FUEL DELIVERY AND SPARK TIMING BASED ON THE OCTANE NUMBER SETTINGS

الترجمة :
الكومبيوتر حيغير توقيتات عمل رشاشات الانجيكشن و البوجيهات بناءا على ظبطة فيشة الاوكتان
لكن تغيير زمن فتح الصمامات مش فى محركات الدايو بتبقى فى محركات اكثر تطورا مثل هوندا و كورولا و هيونداى و كيا و معظم الجديد و بيبقى مكتوب على الماتور حروف مثل VTEC او CVVT و حروف تانية تجمع حرفى ال V و ال T الموجودين فى كلمات مثل VARIABLE VALVE TIMING التوقيت المتغير للصمامات

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا