قديم 15-11-2010, 05:59 PM
الصورة الرمزية Eng . Mano
Eng . Mano Eng . Mano غير متواجد حالياً

Eng . Mano has a spectacular aura aboutEng . Mano has a spectacular aura aboutEng . Mano has a spectacular aura about
افتراضي رد: اية هو رأيك فى اسبرانزا؟؟؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر سعد الدين مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبة ل اسبرانزا a 113 مثلا فهذه السيارة تعجبني كثيرا و هي مع احد اصدقائي منذ حوالي سنة و بصراحة دايما بيشكر فيها - و كتير من الناس بيشكروا فيها فعلا -و لاننسي ان هذه السيارة تعمل تاكسي حاليا في كثيرمن الاماكن هذا بخلاف اسبرانزا الاكبر حجما - اللي ماليه شوارع مصر في مشروع التاكسي الجديد - بصراحة انا بفكراشتري العربية دي من فترة - بس محتار بينها مثلا و بين "اتوس" او "اي تن" بس اللي هايبص للامكانيات و الاوبشنز فالمقارنة طبعا لصالح الصيني و كمان السعر
كل الشكر للمشاركين
اهلا بحضرتك معانا و نورت مصر موتورز .
بالنسبة لل 113 عربية ممتازة بجد و هى معايا موديل 2011 ، العربية موفرة اوى فى البنزين و الاوبشنز بتاعتها جميلة جدا و موتورها حلو خصوصا مع التكييف .
بالنسبة للاتوس و الاى تن ، انا كنت واقع فى نفس حيرتك بالظبط بس انا اخدت قرار انى اجيب الاسبرانزا لعدة اسباب منها :
كماليات العربية الكتييييييييرة جدا و اللى مش موجود فى عربيات تانية اعلى منها ، انما الاتوس او السبراك هاف اوبشنز و ب 54 الف و الاى تن ب 59 الف و تبدأ من هذا السعر . انما الاسبرانزا 50 الف بس .
تانى حاجة سعة المحرك كل العربيات التانية دى 1100 cc و 65 حصان يعنى مع التكييف انسى حاجة اسمها سحب بالعربية و خصوصا على المطالع .
و لكن الاسبرانزا 1300 ، 2 كامة و 87 حصان ، مع عربية بالحجم ده حتحس بفرق جامد اوى اوى فى الشد و السحب بالعربية حتى لو مشغل التكييف .
بالنسبة للتوكيل فكل التوكيلات زى بعضها فيها قرف و خصوصا غبور لان انا معايا عربية اكسنت تانية و بيطلع عينى لما بروح مركز قليوب . انت حاول تنتظم مع مركز خدمة برة محترم و خلاص .
مرة تانية اهلا بيك معانا و بأذن الله ربنا يوفقك للاختيار الصالح و اى استفسار تانى احنا هنا تحت امرك ؛