قديم 08-11-2010, 03:00 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندي مشكلة محيراني

شوف يا غالى ...

عاوزك تتاكد من ان المروحة شغالة .. وبتشتغل فى الوقت المناسب (بالكتير عند نص الامبير)

يعنى تدور العربية وتفتح الكبوت وتفضل تزود بنزين لغاية لما تشتغل المروحة تبص على الامبير لازم يكون معداش النص ...

ولو المروحة بتشتغل زى ما قلتلك .. حاول تشوف ادائها ازاى لانها ممكن تكون ضعيفة ومش بتعمل بكفائة ...

لو مكنش العيب من المروحة .. ممكن يكون العيب من الريداتير (مسدود او مليان صدأ)

قبل ما تدخل فى حوارات اعمل غسيل دورة الميه عند اى واحد بتاع ريداتير (وممكن تعملها بنفسك لو عندك استعداد) وبعدين شوف النتيجة ..

شوف الاول الكلام ده .. لو متحلتش المشكلة يبقى هندخل فى جوان وش السلندر (جرب تفتح عطا الريداتير وتزود ميه للاخر وتزود بنزين جامد (4-5 RPM ) وشوف لو فيه بقلله (فقاقيع) فى الميه ولا لا) لو فيه بقلله يبقى كبس الموتور بيهرب للميه وهتحتاج تغير جوان وش السلندر ...

بس باذن الله بسيطة ..

وعلى فكرة انا كان عندى نفس المشكلة بالظبط وطلعت المروحة مش بتشتغل ومكنش على بالى نهائى الموضوع ده وعملت غسيل للريداتير ودوره الميه ووصلت الى انى كنت هغير الريداتير نفسه وبعدين اكتشفت موضوع المروحة ده وكانت محتاجة كتاوت بس ..........

شوف وانا هتابع معاك باذن الله ....

نورت المنتدى يا غالى .........

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ