قديم 07-10-2010, 05:38 PM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى مع قطع الغيار الغير أصلية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

الف شكر دكتور تامر على الموضوع الرائع
فعلا زي محضرتك قلت التجربة ومنشأ الصناعة هما الفيصل
اما عن استغرابك من ان القطعة النضيفة كانت صيني فده لان الصين بتنتج على حسب العميل او التاجر او المستورد ما هو عاوز
حضرتك مستورد او تاجر كبير بعت لمصنع صيني انا عاوز تيل فرامل مقاسة كذا لعربية كذا
المصنع بيرد عليك وبيقولك التيل ده انت عاوزهلاي مواصفة بالضبط والا عاوزة منخفض التكاليف
حضرتك بترد عليهم بتقلهمانا عاوزة مطابق للمواصفات القياسية الالمانية او اليابانية او الامريكية او المصري او اعمله منخفض التكاليف وملكش دعوة بيه
بيتم تحضير الطلبية وبتتشجن وحضرت بتدفع الفلوس وتنزلها البلد
تخلص امورك مع بتوع المواصفات وتنزلها السوق وتعملها دعايتها
وخلص الموضوع والزبون يتحرق بجاز مش مشكلتنا المهم اننا نعملنا كام مليون سبوبة نعيش منها

وده غالبا اللي حصل في تيل الفرامل اللي عندك ان المستورد طلب مواصفات مطابقة للمواصفات الاصلية او بعتلهم عينه من المنتج نفسه وهمل عملوا عليه اختبارات فحص وصمموا واحد وبعتهوه وباتالي المستورد طلب ده تحديدا وكسب فيه مبلغ اقل لكن باع كمية اكبر وده احس اسالبيب الربح في التجارة

وانا من تجربتي الشخصية مع جهاز كمبروتي اي بي ام امريكي من حوالي 13 سنة فتحت الجهاز بنفسي ولقيت اغلب المكونات صيني وكلنها معموله مطابقة لللمواصفات القياسية الامريكي
وبالتالي الجهاز كان زيه زي الاي بي ام الاصلي

وهو حاليا ما يتم في اغلب اجهزة اللاب توب ومستلزمات الكمبيوتر واشياء اخري كثيرة
فعلا كلامك سليم جدا وأذكر عندما بعث لى صديق بهدية من الولايات المتحدة وكانت صناعة صينى وكان لها نظير يباع بالسوق المصرى عندما قارنتهما ببعض وجدت فارق كبير