قديم 25-08-2010, 02:06 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SPACEEVIL مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا يا اخ رينجو على المعلومات المفيدة اللى حضرتك زودتنى بيها لكن بعد ما يتم فتح الموتور والوصول لأعلى سرعة ممكنة النقلات العادية هتكون حدودها إيه على عداد السرعة هل ستكون النقلة الثانية حتى40 والثالثة حتى60 والرابعة حتى80 ؟؟؟؟ كالمعتاد ولا إيه؟؟؟؟؟!!!!!!
السرعة دى انت اللى بتحددها
فى القيادة العادية حتنقل عند سرعة 35 او 40 والتالتة على 60
لكن فى حالة انك محتاج تسارع يعنى محتاج العربية توصل لسرعة عالية فى وقت قليل
ساعتها ما تنقلش بدرى ومع تجربة تفتيح الماتور اللى انت حتعملها حتفهم كل نقلة اعلى سرعة ليها كام
الكلام السابق كله الغرض منه تفتيح الماتور علشان صوته يهدى بالاضافة لتحسن السحب .. بالبلدى كدة علشان العربية تصحى من النوم وتفوق
لكن الطبيعى انك بتنقل على السرعات اللى انت كاتبها لكن اعتراضى على الرابع انك تنقل على الخامس على سرعة 80 لأ احرق شوية على الرابع علشان العربية تستجيب معاك بشكل جيد على الخامس لان زى ما قولتلك انت ممكن توصل بالرابع لسرعة 160 ك/س يبقى لما تنقل على سرعة 80 دة قليل بصراحة ومش حتوصل لسرعة عالية لانك ناقل بدرى قوى على واحد عايز يجيب سرعة عالية
فى حاجة كمان حتفهمها لوحدك اثناء عملية تفتيح الماتور وهى انك ازاى توصل بالعربية لسرعة عالية جدا ومش بعيد تيجى فى يوم تقولى انا قفلت العداد
لكن بكرر تحذيرى ليك يا باشا الله يخليك ساعت ما تيجى تعمل الموضوع دة يكون طريق سريع و فاضى تماما ومتأكد ان مافيش اى خطر على سلامتك بعد ستر ربنا طبعا وتكون النية مش جرى وسرعات وخلاص لا .. النية انك طالع تفتح ماتورك وبس ...ومتنساش التدريج حيخليك باستمرار تفهم عربيتك وتتحكم فيها
ولو انت مالكش فى الجرى والسرعات يبقى سيبك من كلامى دة كله نهائى لان سلامتك عندى بالدنيا ... ورمضان كريم