قديم 01-08-2010, 02:21 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تسأل عن التعديل.؟؟في حاجة محيراك في التعديل.؟؟ حط سؤالك هنا وهتوصلك الاجابة.

معلش يارجالة صاحب الموضوع شكله هرب, أنا هحاول أرد على أد معرفتى:-

معتز: صعب تلاقى الصور لأن العربية أساسا نادرة هنا أو بره, وصعب تلاقى حد بيعدل فيها من مالكيها, ولو عايز تعدل فى الفوانيس ممكن تفيم الفوانيس أسود أو أحمر أو تركب عدسات, أو حتى تغير اللمض ب ليدات, وشكلها هيبقى تحفة, وفى محلات كتير جدا بتعدل على فانوس أى عربية, وهتلاقى كتير فى الحرفيين وكمان فى منهم ليهم جروبات على الفيس.

سيف بدير: العربيات الواطية بيركبلها علايات ترفع العربية عن الأرض, وفيه ناس بتركب صدادات علشان المساعد مينضغطش لأخره وميوطيش العربية, والحاجات دى أى عفشجى بيعملها, بس عموما دى حاجات خطر على العربية والسوست لأنها بتزود نشوفية العفشة وبتتقلل عمر السوست والشاسيه وكمان بتقلل ثبات العربية جامد.

ديدوز: بص ياباشا أنا هحاول أرد فى حدود معرفتى

ممكن تركب علبة دركسيون عربية تانية, هتخلى دركسيون العربية أخف شوية عن الأول ومش هتلاقى مشاكل زى الباور على السرعات العالية, وطبعا التكلفة أقل سواء فى الصيانة أو التركيب.

التكييف عادى مفيش حاجة مستحيلة, بس بيعتمد على قوة الموتور وقدرته, وهل فى مكان لمستلزمات التكييف ولا لأ, وممكن تقعد تركب فيه كتير وكل شوية تلاقى مشكلة, مفيش مكان للطلمبة, هنجيب سمكرى يعمل قاعدة, وهكذا وكله بفلوسه, وأنا معايا لانوس وبمشى من غير التكييف وبفتح الزجاج, ومن رأيى الشخصى موضوع التركيب غير مفيد بالمرة طالما اللى بيركب ممرش على أيده عربيات زى دى وعمل شغل فيها ده غير أن السعر مبدأيا بالتركيب والمكونات هيتعدى 1000 جنيه.

البوجيهات 3 و2 شمعة بصراحة مالهمش أى لازمة وعن تجربة, كل اللى بيحصل أن لما سن من سنون البوجيه يبوظ الشرارة بتنقل للسن التانى, يعنى تعتبر للناس اللى بتكسل تغير بوجيهات فى مواعيدها, ده غير أن تمنها غالى, ممكن تجيب سلوك أعرض دى هتقلل مقاومة السلك للشرارة والعربية هتطلع شرارة أقوى وأحسن, وهتحرق بنزين بكفاءة أعلى.

التعديل على العربية خارجيا ممنوع وتركيب زوائد ممنوع تماما, ولو لاحظت هتلاقى معظم الماتريكس اللى فى الشارع معاليهاش زوائد, بس لو عايز تعمل توكل على الله, بس رأيى بلاش علشان المرور وعربيات الناس الغلابة, وغير كده أى خبطة هتسمع فى الشاسيه على طول.

رش العربية لونين مش مخالف طالما مثبوت فى الرخصة, غير كده مخالف, يعنى هتروح تثبت أنها راشة لونين كذا وكذا.

التابلوه عادى ممكن تجيب أى واحد وتركبه, بس محدش هنا هيقدر يقولك مقاسات التابلوه بتاعك ويجبلك تابلوه على قد العربية الا لو كان بيرضع بنزين وهو صغير, فده بتروح تعمله فى الحرفيين, السروجى بيقولك المقاس, وبتشترى تابلوه على قد العربية أستيراد أو أكبر من العربية وبيتظبط على مقاسه, ولازم كهربائى علشان يوصل العدادات والزراير, بس موضوع مكلف بغباء وهيقرب من 1000 جنيه أن مكانش أكثر.
رش التابلوه بيتعمل عند أى بوهيجى وبيرشه مط, والسعر حوالى 300 جنيه بالبوية والمصنعية ولو أتعمل صح شكله هيبقى تحفة, ده غير أنك ممكن تغير العدادات ونورها قبل الرش, الخ.
والأحسن, الأمكانيات المادية والصنايعى اللى هيعمل الموضوع ونضافة شغله هما اللى بيحددوا.

الأسكاتره دى معرفش فيها صراحة, بس متهيألى بتتعمل علشان تخفف الدركسيون شوية.

وأرجو أن أكون أفدتكم, وطبعا مع حفظ الألقاب.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.