الموضوع: أدب الرحلات
قديم 30-07-2010, 06:39 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

مرة قابلت عسكرى أمن مركزى فى القطار وكنا مسافرين قنا
وبسأله / انت فى الجيش؟ فقال وهو منتفخ الاوداج (نافخ صدره) وبكل فخر / انا فى الأمن المركزى
انا / ومالك بتقولها كأنك لواء فى الأمن المركزى
فقال / شكلك من بتوع المظاهرات اللى احنا بنجرى وراهم فى الشارع ولو شفتك فى مظاهرة هتوصى بيك
فقلت / وانت بتقف فين
فقال/ غالبا ادام جامعة القاهرة
فقلت / طب ياعم دول اتعلمو يعملو مظاهرات سلمية الجيل بتاع اليومين دول ده آخره يافطة وكلمتين هتاف وخلاص
فقال( وانا اندهشت لكلامه ) الكلام ده صح بس معانا ظابط بيزهق بسرعة ونبقى بقى لنا مدة واقفين فى الشمس والطلبة جوه الجامعه مبيخرجوش ويبقى عايز يروح والشمس اكلت دماغه فيرمى علينا طوبة من ورا فوق فى السما وتنزل على دماغنا ويقول اهجمو دول بيهاجمونا
فانا اندهشت وقلت له / وبعدين
قال / احنا نهجم عليهم وهات ياضرب فيهم ونقبض على شوية منهم ونحطهم فى العربية ونمشى بعدها
فانا سألته / وانت ايش عرفك
فقال / مرة كنت واقف فى الأخر من ورا ولقيت الطوبة جاية من ورانا مش ادامنا
وطبعا اول م قال دول بيهاجمونا كلنا هجمنا
فقلت له / وانت عملت ايه
فقال / هجمت زيهم انت عايزنى اكسر الأوامر
فقلت له / عاشت الديموقراطية حرة مستقلة
فقال بغباء رهيييييييب
يعنى ايه الكلمتين دول علشان بسمع كلمة دوموقراطية (قالها كده) دى كتير
فقلت له دى د ولة جنبنا
فقال / من ناحية ايه
فاتغظت وقلت من ناحية كرموز
وسكت ومتهيألى انه سكت لانه خاف ان كرموز دى تطلع دولة هو مش عارفها ويبان انه جاهل ادامى قال يعنى كل اللى فات ميقولش انه جاهل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! !!!!