قديم 30-05-2010, 08:33 PM
الصورة الرمزية mshamy
mshamy mshamy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Executive Management
هواياتي: Cars & PCs

mshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قصة اول عربيه فى حياتك

موضوع جميل و كله ذكريات جميلة

بس الموضوع ده " أول عربية في حياتك" يحتمل التناول من وجهين

الوجه الأول: أول عربية سقتها في حياتي كانت نيسان 180 B ستيشن موديل 1978 كانت ملك لولد يمني زميلنا في الفصل في السعودية و اول مرة سقت وانا في ثانية إعدادي عام 1984

الوجه الثاني: أول عربية أمتلكها في حياتي و دي برضه ليها معايا ذكريات جميلة لأنها بصراحة كانت "حب من أول نظرة"
أتذكر أحد ايام شهر سبتمبر عام 1999 و انا أشاهد أحد البرامج الوثائقية الخاصة بفندق برج العرب على قناة ألمانية فوجئت بإعلان عن جميلة الجميلات البيجو 206
مش عايز أقول لحضراتكم كان شعوري ايه وانا باتفرج على العربية الجميلة و الإخراج الأجمل ...المهم فعلا جلست استنى أشوف الإعلان مرة واثنين وثلاثة و انا لاأصدق ان في عربية بهذا الجمال تم صنعها على يد البشر
المهم ثاني يوم ماكذبتش خبر و رحت مكلم وجيه اباظة و سألتهم عن العربية و كان مندوب المبيعات " اسمه عمرو الحديدي على حسب ما انا فاكر" كان في غاية الإندهاش إن في حد يعرف العربية دي و بيسال عليها ..
المهم الراجل وضحلي ان العربية دي لسه الشركة حتعلن عنها بعد شهرين يعني في نوفمبر و سوف يتم فتح باب الحجز في يناير و طلبت منه انه يكتب اسمي و تليفوني و يتصل بي اول ما يفتحوا باب الحجز
وفي احد الأيام السعيدة في يناير 2000 اتصل بي السيد عمر الحديدي و طلب مقدم حجز 10 الاف جنيه و حجزت بالفعل 206 1400 سي سي و اخترت اللون النبيتي
و بحمد الله استلمت العربية في ابريل 2000 ضمن اول 60 عربية دخلوا البلد ...و كانت عربيتي أول عربية في بورسعيد ..و ايضا في الغردقة
وكان الناس بيوقفوني يسألوني عليها...و العبدلله طبعا كان في غاية السعادة...
تم بيع العربية دي في نوفمبر 2001 بسبب زنقة مادية لمشروع زواج لم يقدر له الله النجاح ...و الحمدلله على كل شيء
معلش طولت عليكم

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم‏(‏ إن لله عبادا اختصهم بقضاء حوائج الناس‏,‏ حببهم إلي الخير‏,‏ وحبب الخير إليهم‏,‏ هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة‏).‏