قديم 23-05-2010, 05:38 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن حد يساعدني لأني بجد تايهة :(

والله انا من راى الاستاذ حازم فى انك تسيبك من موضوع التأمين ده الا لو كنتى جايباها بالتقسيط وطبعا البنك مش هيديكى جواب التجديد السنوى الا بوثيقة تأمين فانتى تعملى الوثيقة علشان تجددى بس
لكن
ومع احترامى للجميع التامين فى مصر دول شوية لصوص حرامية وانا شخصيا وقعت فى الشركة النصابة اللى فى العباسية اللى جنب عمر افندى ناسى اسمها (اعتقد الجمعيه المصرية للتامين)
وفكرة التامين ببساطة كده عبارة عن جمعيه بيعملوها مثلا 50 شخص وبيقبضها 10 من هنا تكسب الشركة
وطبعا الكلام جميل ومعسول وانتى بتعملى الوثيقة لكن لما يحصل حاجة لاقدر الله تلاقى الوش التانى
والتصليح فى التوكيل يستوجب خصم من القاتورة 25% رغم انه غير منصوص عليه فى الوثيقة بل منصوص انك تصلح فى المكان اللى يعجبك والايرباج تدفع ربع تمنه غير ان الفاتورة يشيلو منها حاجات يقوللك التامين لايشملها رغم ان الوثيقة تشمل كل العربية زى ايه
الطاسات والمرايات والمساحات وخزان الميه بتاع المساحات وغيره يعنى مطلوب من الباشا اللى بيعاين انه يشيل 25% تانية وفى الاخر يطلع لك شيك بما قيمته نص الفاتورة طيب مش هتدفع وهما يحاسبو الناس يقول لك مفيش الكلام ده
غير انهم يعذبوك ويغلبوك على م تصرف الشيك والشيك بيتراجع والشيك بيتمضى والشيك مش عار ف ايه واصلا على الباشا مينزل معاينة قبل الاصلاح ويبدا الاصلاح ثم ينزل الباشا مرة تانية معاينة بعد الاصلاح وعلى ميوصلوك لانك تستلم الشيك مجرد استلامه مش تصرفه دى وحدها شهور
ومع احترامنا للجميع اللى بيقولو الشيك بيتصرف من 5 الى 8 ايام كلام جميل لكن استلام العربية نفسه بيعطلوه شهور لحد ميوصلوك للشيك علشان تحرم تخبطها تانى وطبعا طالما سلمت العربية ياحلو متقدرش تاخدها تانى وتفضل زى حالاتى صاحب عربية وبتتنقل مواصلات
وكلهمم بلا استثناء فى منتهى السوء يمكن الاستثناء الوحيد شركة امريكيه اسمها اليانز غالية شوية بس محترمين ولو العربية اتاخرت عن اسبوع تقريبا بيركبوك عربية غيرها وده كلام سمعته من مندوب الشركة وانا اعلم تماما ان 80% من بتوع المبيعات كدابين لكن الشركة نفسها معروف انها محترمة
اخيرا لازم تفهمى ان كل بتوع التامين فى مصر شوية.............. ومحدش يزعل دى تجربة شخصية
الكلام هيبقى حلو جدااااااااا فى الاول وبعد كده ربنا يستر عليكى الطريق لو حصل حاجة انا والعذاب وهواك
وانتى نفسك ليكى تجربة شخصية
يبقى تأمنى بحيث تاخدى جواب التجديد من البنك وده معناه تامنى عند اى حد لانك مش ناوية تعتمدى عليهم اصلا او تشوفى شركة محترمة زى اليانز ودول اغلى من غيرهم كتير لكنهم محترمين وملتزمين وده رابط لموقع لشركة بس النسخة العربى بيجددوها والنسخة الانجليزى هيا اللى شغالة لكن انتى ممكن من الموقع تاخدى تليفوناتهم وعناوينهم وتكلميهم
http://http://www.allianz.com.eg/