الموضوع: بنك مصر موتورز
قديم 06-05-2010, 09:57 AM
joophy joophy غير متواجد حالياً

joophy has a spectacular aura aboutjoophy has a spectacular aura about
بنك مصر موتورز

الاخوة الفاضل اعضاء المنتدى
السلام عليكم
خطرت على بالى فكرة بسيطة ارجو من كل اعضاء المنتدى انهم يشاركونى فيها . فكرت ان فى ناس كتير بتدور على عربيات بالتقسيط وفى اللى بيلاقى بنك يقسطله وفى اللى مش بيلاقى وفيه اللى بيلاقى تقسيط ب 6% وفى اللى بيلاقى ب 10% واللى بيمضى على شيكات واللى بيمضى على كمبيالات واللى بيسيب نسخة من المفتاح للبنك او توكيل وهكذا الى اخره من كل مشاكل التقسيط والتعامل مع البنوك.
المهم مش هطول عليكو بما ان انا بأشتغل فى بنك وعندى خلفية عن موضوع التقسيط ده فأنا فكرت ان احنا ليه منعملش بنك خاص بينا ويكون للمنتدى حساب فى اى بنك الاعضاء تختاره ونختار اتنين او تلاتة يتبرعوا بالاشراف على هذا الحساب ويكون ليهم حق التوقيع والسحب منه وكل واحد فينا يساهم بقيمة مساوية لقسط السيارة اللى عاوز يشتريها ويكون كل واحد ليه دور ياخد فيه قيمة العربية كاش ويقسطها بعد كده للمنتدى بدون فوايد ولا كلام فارغ.
بأختصار الفكرة مستوحاة من فكرة الجمعية العادية اللى كلنا بنعملها مع زمايلنا فى الشغل او جيرانا وبكده هنوفر على الناس قيمة الفوايد وكل واحد هيجيب العربية اللى يقدر على قسطها بدون شروط بنكية مجحفة.
بصراحة أنا عندى تصور عام للموضوع بس طبعا محتاج اقتراحاتكم ومشاركاتكم علسان نخلى الفكرة دى حقيقة فيا ريت كل واحد موافق على الموضوع ده او يقدر يدينا اى فكرة تخلينا نحقق الحلم ده ميبخلش علينا بيها.
ولو حاسسين ان الموضوع صعب او خيالى شوية انسوا الموضوع .
شكرا ليكوا ومستنيين الردود