عرض مشاركة واحدة
  #121  
قديم 20-04-2010, 10:40 PM
A.Adams A.Adams غير متواجد حالياً
 
تاريخ التسجيل: Apr 2010
المشاركات: 28
A.Adams will become famous soon enoughA.Adams will become famous soon enough
افتراضي رد: ممكن حد يساعدني لأني بجد تايهة :(

بدايه انا هاتكلم فى موضوع وسطاء التامين واللى معروفين فى السوق باسم البروكرز
بص حضرتك هو كويس ان يكون ليك وسيط تامين لكن هو سلاح ذو حدين لان منهم اللى بيكون مهتم بالفلوس وبس وميعرفش العميل كل حاجه فى الوثيقه وبذلك فاعليك بانتقاء الشخص ولازم تعرفى الوثيقه محمله ولا لا وفى حاله التصليح فى الوكيل هلى بتتحملى نسبه منالتصليح لان ده موجود فعلا وده لان اسعار الوكيل غالبا ما يكون مبالغ فيها ومرتفعه عن اسعار السوق .
ثانيا الشيىء المختص عن الخدمه لو الوسيط التامينى تابع للشركه اساسا هيفهم حضرتك كل حاجه لان ده فى مصلحتك ومصلحه الشركه وهى دى اساسا شغلنته يعنى مثلا فى شركتى انا بافضل مع العميل لحد ما ياخد الشيك وفى بدايه التعامل بيقبى الاتفاق على ان الشيك بيصرف فى خلال من 5 الى 8 ايام عمل بعد استيفاء المستندات المطلوبه فانا لو كاشركه مش هاقدر التزم مش هاقولك كده من الاول ولا هاوجع دماغى صح لكن ما دام انا اتفقت مع حضرتك على كده فانا ملتزم بكده.
بالنسبه لاحسن الشركات فى مصر الشركات كلها متسواها واحد ولكن اللى بيفرق من شركه الى شركه الناس اللى شغاله جوه مش الشركه بمعنى ان انت بتتعاملى مع اشخاص لان كل شركات التامين خاضعه لنفس جهات الرقابه اذن الفارق فى الناس وطموح الشركه.
بالنسبه لاسعار شركتى ارجو ان حضرتك تتصلى بيا واعرف من حضرتك تفاصيل اكتر لان هى مش سعر وبس فى نسب تحميل او بدون وغيره من بنود الوثيقه فالمقارنه مش اسعار بس وأسف على الاطاله .
رد مع اقتباس