قديم 18-04-2010, 09:55 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.كمال مشاهدة المشاركة

الاخ الفاضل رنجو..اشكرك على سعه صدرك فى الرد على استفسارات الزملا..وارجو ان تخبرنى عن صوت ماتور اللوجان هل هو عالى بالفعل ام هادى ام غير مسموع زى اللنسر والتويوتا الاننى لااطيق سماع صوت الماتور وانا داخل العربيه وهزا سيتوقف عليه شرا اللوجان بالنسبالى....واشكرك على المعلومات القيمه فى هزا القسم.........
مفيش شك ان ماتور اللوجان صوته اعلى من اصوات بعض السيارات ومنهم طبعا العمالقة اللى حضرتك ذكرتهم
لكن هو عامتا مش صوته عالى اوى ومش مسبب معايا اى مشكلة وصوت الماتور بيهدى كتيير بعد وصول السيارة
لافضل اداء ليها (3000 كيلو) وبيهدى مرة اخرى بعد اول صيانة (5000 كيلو)
......................... ..........
لاحظ بردو ان صوت الماتور بيقابله عزل جيد داخل الكبينة يعنى الشيئ لزوم الشيئ
......................... .........
صوت ماتور اللوجان نقدر نقول عليه عالى بالنسبة للسيارات فى هذه الفئة .. عند وصول الماتور لاقصى عزم له
وهو 3000 rpm يعنى بالبلدى كدة فى اول الحرق على الغيار
غير كدة صوت الماتور عادى جدا زيه زى اى ماتور تانى .. لو واقف فى اشارة مش حتعرف العربية دايرة ولا لأ
......................... ....
انا نصيحتى لحضرتك انك تحاول تجرب عربية لوجان او حتى تجربها فى المعرض بس تكون العربية فى مكان مفتوح مش داخل المعرض
وشوف صوت الماتور هل هو فعلا عالى اوى ولا الناس بتهول ... وانا بنصح حضرتك بالتجربة علشان دى مسألة نسبية
ممكن واحد كان بيسوق عربية قديمة يكون من وجه نظره ان صوت ماتور اللوجان زى صوت فيروز بالظبط
وممكن واحد كان بيسوق عربية حديثة وصوت ماتورها هادى يكون من وجه نظره ان ماتور اللوجان صوته زى صوت يوسف داوود
اتمنى اكون وضحت لحضرتك الصورة