قديم 15-04-2010, 10:57 PM
ashraf tbana ashraf tbana غير متواجد حالياً

ashraf tbana will become famous soon enough
رد: اكسيبلوجن 2 نعم او لا ولماذا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TELEBK مشاهدة المشاركة

الي الأخ الكريم ، أنا معايا إكسبلوجن 2 ، جميع الكماليات ، باور + تكييف تاتش + مرايات كهرباء + 4 زجاج كهرباء + كاسيت سي دي " صوت هايل بإكواليزر " + جنوط إسبور + سبويلر + فوانيس ضباب + ABS , EBD، كل ده ب 65000جنيه ، ممكن حضرتك تجاوبلي علي السؤال ده ، فين العربية إللي تكون بكل الإمكانيات ديه بالسعر ده ، أه هيه صيني ، متعدل فيها 18 تعديل عن الموديل الأول في الشكل الخارجي والميكانيكا ، يمكن هيه ناقصها إعلانات ودعايه شوية ، لكن هيه في الآخر حته حديده ، وكل عربيه ليها عيوبها ومميزاتها ، وعلي فكرة التوكيل بتاعها إللي في جسر السويس مش وحش وأسعاره مش غالية أوي بس علي الأقل هوه أكتر واحد عارفها ويعرف يتعامل معاه ، عموما العربيه في المجمل مش وحشة زي مهو بيتقال عليها ، علي فكرة هيه ثابته علي الطريق جدا ، سواء في السرعات البطيئة أو السريعة أنا جبت بها 145 كم ، وكانت ثابتة جدا ومشغل فيها التكييف ، سحبها كويس جدا ، هيه محتاجة حساسية في التعامل معاها ، ولو فيها أي مشكلة متستناش عليها روح للتوكيل علي طول وصلحها ، وده أعتقد في اي عربية مش الصيني بس ، وعموما كل واحد شايفها من وجهة نظرة ، أنا واجهت فيها مشكلات معظمها أتحلت ، لكن أنا عارف إنها برضه صيني ، وممكن يبقي فيها عيوب بس أنا قبلتها بعيوبها ومميزاتها ، لإن البديل غالي جداً ، وبالمناسبة بمقارنه سريعة مصنعية الصيانة بتاعة ال 10000 كم سعرها 108 جنيه ، وفي الهيونداي الماتركس بتوصل ل 700 جنية ، وده كلام واحد معاه الماتركس ، يعني هيه عربية علي قدنا ، لهيه قويه جدا ولا ضعيفة جدا ، ربنا يوفقك ، وعلي العموم ده الإيمل بتاعي لو فيه مشكلة إبعت لي TELEBK@yahoo.com.
د / خالد
شكرا دكتور خالد علي هذه المشاركة المفيدة وربنا يباركلك فيها ويديك خيرها وباتوفيق

kemo