قديم 06-04-2010, 04:23 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: زرار في الانوس تقدر تظبط بيه نسبة الاوكتين في البنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

حضرتك نا متأكد من كلامي
مش بقول ممكن و جايز
و بعدين الفيشه دي حاجه
و الكونترول يونت حاجه
أستاذ حازم ،،، أنا اعرف تماما انك عندما تقول شئ فهو عن علم و معرفة ،،،

و أنا اعرف أنه هناك حتما ما يتم تعديله لتأخير او تقديم الكهرباء و انا مش بشكك في صحة كلامك واعرف ايضا انه نتيجة تاخير الكهرباء هيقل موضوع التسقيف حيث أن غرفة الحريق هتكبر نتيجة بدأ مشوار البستم في النزول (الشرارة متاخرة)

و هنا مربط الفرس اللي كنت أقصده

العربية هتبقي شغالة و كل حاجة و ما فيش تسقيفة بس ده مش الصح لأن هذا سيؤثر علي الموتور وكفائته علي المدي البعيد و كذلك تأثير مباشر علي الاداء للسيارة من حيث تقليل العزم و السرعة وزيادة معدل استهلاك الوقود و ما الي ذلك

ده ما كنت أقصده حينما قلت ان ما كنش حد غلب (أو فيما معناه)

أنا كنت عاوز المشاركة و التفاعل بالرأي خاصة فيما يخص استخدام الـ 80 سواء كان هيسبب أم لا

1- اضرار علي المدي الطويل
2- الاداء بنفس الكفائة للبنزين 92

و ذلك حتي نفيد بعضنا البعض و نتشارك وجهات النظر ليتعلم بعضنا من الاخر
و أنا مش عارف هل حضرتك متفق معي في الرأي عن تلك النقطة أم لا؟

مع الاخذ في الاعتبار أن معنا مبتدئين كثير و مش عاوز اشجعهم في اللعب في مثل تلك الضبطات الحساسة لماكينة السيارة و من اجل توفير القليل يغرموا الكثير خاصة و أن الزميل العزيز صاحب الموضوع أثار استفساره بشكل يؤكد لي ذلك ،،،، علشان كده كان رايي السابق في اول المشاركة هو نصيحتي لهم بالاطلاع علي المشاركة القيمة المحررة من احد الاعضاء و التي تشرح ما هو الاوكتين و الفرق بين انواع البنزين المختلفة.

و أود أخيرا أن اؤكد لك و لكل الاعضاء ،،، انني لا أحب أن أشكك أو استهتر برأي أحد علي الاطلاق

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون

التعديل الأخير تم بواسطة hossamhussein0 ; 06-04-2010 الساعة 04:35 PM