قديم 17-03-2010, 08:01 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_1010 مشاهدة المشاركة

ربنا يصلح حالك يا رنجو متشكر
انت تقصد الساجا بس بصراحةانا دخلت دماغى الوجان من كتر ما قريت عنها على فكره انا قريت كتير من ردودك هنا فى المنتدى وردود الناس مش عارف ليه مش عايز ادور على عربية تانية من نفس الفئة انا الى عجبنى فى العربية ده ما شاء الله المتانة الى انا سامع عناها منكم هنا فى المنتدى وكمان هى عليه يعنى تنفع اوى فى الطرق المصرية بس خايف من موضوع قطع الغيار
من مميزات اللوجان انها مصممة للطرق الغير ممهدة ... والكلام دة على الواقع حقيقى جدا من مواقف عديدة سواء شوارع مكسرة او سواء مطبات وخلافه واللوجان ممتازة جدا فى هذا الامر
......................... ........
زى ما قولت لحضرتك قبل كدة .. انا من خلال تجربتى مع اللوجان وتوكيلها ... فانا بنصح بيها اى حد بقلب جامد ..
فهى عربية جميلة فى فئتها بل وتتفوق عليهم فى معظم المميزات وملاحظات العربية مقبولة جدا لان جميع العربيات
بها ملاحظات ولكن بتفرق فى ان الملاحظات تكون غير جوهرية وغير مؤثرة على اداء العربية
......................... .................
بالنسبة لقطع الغيار ... لو رجعت لمشاركتى الاولى حتلاقينى كاتب فى النصائح انك تعرف اسعار قطع الغيار وتشوف هل هى اسعارها غالية ولا لأ بالنسبة لامكانياتك المادية مع العلم انك معاك ضمان 3 سنوات او 100 الف كيلو ضد عيوب الصناعة
وليس للاجزاء الاستهلاكية مثل تيل الفرامل
......................... ................
اسعار قطع الغيار مقبولة جدا جدا بالنسبة لانها عربية جديدة وقطع غيار العربية حاليا موجود خارج التوكيل سواء فى القاهرة او فى اسكندرية
......................... .................
القطعة الوحيدة اللغز اللى فى اللوجان هى المراية الجانبية للوجان المغربى فهى غير متوفرة خارج التوكيل
ومتوفرة داخل التوكيل بسعر 1200 جنيه ... طبعا سعرها غالى بس دة حال جميع المرايات الكهرباء
لانها بتحتوى على شاسية وماتور مع العلم ان المراية للوجان الغير كهرباء (لوجان هاف اوبشن) بتكون فى حدود 500 جنيه ودى طبعا ضريبة الرفاهية
عموما ان شاء الله ماتغيرش المراية غير بعد 30 سنة (وعموما فى تجار رينو اكدوا انها حتكون موجودة خارج التوكيل فى خلال شهرين تلاتة )

فى سؤال معلش يا رنجو بتقل عليك هو لما اروح اجيب العربية مهم جدا اخد معاية واحد فاهم عشان لو فيها حاجه مش مظبوطة اعرفها ولا اطمن عشان انا بجبها من الوكيل
انا على فكرة لسه مبتدء جدا فى موضوع العربيات ده يعنى مكنش عندى عربية قبل كده ب
طبعا يفضل لما تروح تستلم العربية يكون حد قريبك او صديقك معاك حتى يونسك فى اول ساعات تسوق فيها العربية ويا حبذا لو اشترى عربية قبل كدة
لكن عامتا مفيش مشكلة لو استلمت لوحدك لانهم بيعملوا للعربية كشف pdi بالاضافة ان احنا ممكن نقولك تستلم ازاى من خلال تواصلنا على المنتدى اهم حاجة انك وانت بتستلم ما تبصش لوش العربية علشان عينك متزغللش وتبقى عايز تنطلق وخلاص لأ يوم الاستلام تخليك جامد وماسك نفسك علشان لو لاقيت اى ملحوظة يكتبهالك فى ايصال الاستلام
بالاضافة انك لو فى اى ملحوظة ظهرت فى العربية فى ال 5000 كيلو الاولى بتتعمل على طول فى الصيانة
و لا تتردد فى انك تسأل اى سؤال .... اسأل واستفسر وماتستعجلش ... لان شراء السيارة دة قرار مصيرى حيدفع فيه فلوس احنا تعبانين فيها
وان شاء الله ربنا يوفقك لما فيه الخير