قديم 08-03-2010, 01:16 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: مشاركة ايهما تفضل : القيادة العادية ام القيادة الاوتوماتيكية ؟؟

موضوع شيق كثيرا ،،، سؤال يبدو سهلا و لكنه صعب في نفس الوقت،،،

رأيي الشخصي أن الموضوع نسبي جدا علي حسب تكنولوجيا الفتيس نفسه

فلو كنا بنتكلم عن اوتوماتيك بتاع زمان ( الثمانينات و السبعينات) (كلتشات و ضغط زيت ) بدون كنترول او تحكم كهربئي يبقي طبعا يعيش المانيوال ،،، لان تلك الفتيسات علي قدر ما اعطالها محدودة جدا علي قدر ما تهدره من قوة الموتور و عزمه

أما الفتيسات الحديثة الكهرباء فهيه تحفة و سريعة و اجدع من مية مانيوال مفيهاش كلام خصوصا ان فيها اسبورت مود و كيك داون و كل الشغل اللي عشاق السرعة بيحبوه ( بس لازم تبقي من مصدر موثوق فيه و عالية التقنية زي الاوروبي و علي راسهم الالماني طبعا و الياباني ايضا و علي راسهم الهوندا)

بس طبعا انا كمان في حته التكنولوجيا دي ليه تحفظ ،،، فبعض الفتيسات زي الميجان مثلا بتبرمج نفسها علي اس قيادة سائق السيارة خلال اخر 50 كم و ده لا يصلح في مصر لانها بتهنج من كثرة الزحمة و المشي البطئ و فجأة التسارع و بعدين اشارة و بعدين حتة فيها جري و بعدين حته فيها بلاعات

و بعدين هنحتار ليه ،،، النهارده التكنولوجيا بقت بترضي كل الازواق ممكن ببساطة الواحد يجيب استيب ترونك و يريح دماغه ،،، لو عاوز يمشي مانيوال يمشي و لو عاوز اوتوماتيك مافيش مشكلة

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون