قديم 20-02-2010, 05:09 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

بالطبع لم انصت لكلام -عدوية - خاصا وانة كان واضح علية التوتر وبداء يعرق رغم البرد()
ولو انا اتصلت وقلت اننا بنتخانق عقبال ما يجمعوا نفسهم وييجوا ح نكون اتروقنا وعليها نظرت لة وانا مكشر وقلت لة انت بقى تسكت خالص وسيبنى اتصرف -مانطقش بصراحة -اول مرة -يعملها-
قلت لة ادينى رقم تليفون الجماعة السوريين اصحابك اللى كنا عندهم -لقيتة ابتسم اخيرا وفى لحظة كان اعطانى رقمهم واتصلت بهم وبلغتهم ان محمود عدوية بيتضرب وياريت يلحقونا..وفى خلال 10 دقائق قضيناها مع المسئول عن المعرض فى محاولات فاشلة لاسترجاع فلوسنا-لكن طبعا باسلوب هادىء ومحترم مننا طبعا لا فى زعيق ولا خبط على المكتب بعدها-وجدنا--صديق عدوية السورى واسمة (موفق) وشقيقاة مش فاكر اسمائهم لكن كان فيهم واحد برضة دبابة بشرية-ومعاهم كل الناس اللى شغالين فى المعرض تقريبا موجودين فى المعرض الهولندى -طبعا وقتها ردت الروح فى جسد عدوية وقام وقف وفرد صدرة بطريقة مستفزة والغريب اننا وجدنا ان صاحب المعرض الهولندى قام ورحب -بموفق - السورى-سلامات فينك ماحدش بيشوفك كل دة وانا وعدوية بنترقب الموقف والثلاث دبابات البشرية واقفة على جنب واخوات -موفق- والشغيلة بتوعة واقفين برة-لكن بصراحة محمود عدوية عاجل موفق وسألة هو انت تعرفة -دة عمل معانا كذا وكذا وكذا -طبعا الهولندى يترقب الحوار ولا يفهم منة شيئا _وبعد انتهاء الحوار بين عدوية وموفق السورى -قام الهولندى وسأل موفق -انت تعرفه -

قالة طبعا دة من اصدقائى ولازم نوصل لحل فى هذة المشكلة---سمع موفق الحكاية مرة اخرى من الهولندى..الذى طلب ايضا من -موفق - ان يصرف من معة وكذلك فعل ايضا الهولندى وانصرفت الثلاث دبابات بشرية وعدوية ينظر لهم بكل ثقةوتوصلنا لحل ان ادفع فقط نصف المبلغ المتبقى والذى كان يقدر ب650-ويبقى كدة الرجل عمل معانا واجب علشان طلعنا معرفة -الرجل السورى-لكن دة مايمنعش ان فعلا موفق السورى -حذر الرجل الهولندى ان يقوم بعمل اى شىء احمق مع عدوية -لانة وحسب قولة -الرجل دة خطر - (عدوية يعنى)طبعا اللى يشوف عدوية فى الموقف دة تقريبا -خس 25 ك -ماعلينا- وافقناودفع موفق السورى المبلغ من عندة
وتركنا السيارة الثانية الفولفو واخذنا الميتسوبيشى وانصرفنا- ونحن نردد الشهادتين.
.
اول ماخرجنا لقيت عدوية بيكلمنى بعصبية وبيقوللى -لية كدة بس لية تتصل بموفق وتخللية يسيب شغلة ويعطل حياتة ((الله مانت عارف ياعدوية))ماعلينا عديها دية !!((طبعا هو بيقول كدة وكدة قدام موفق السورى خاصا انة كان فرحان اوى لما عرف انى ح اتصل بية وفرح اكتر لما شافة قدامة))
رديت علية وفهمتة انى لو كنت اتصلت بالناس فى القهوة كانوا ح ييجوا يلاقونا اتعجنا اصلا وبعدين انت ياعدوية مين قالك
تتنرفز على الناس وتهددها وتخبط على المكتب--قاللى انا كنت بخوفهم لكن طلعوا مابيخافوش وانا اللى خفت -يالا عدت على خير -بس الجراج دة بقى اللى اسمة toekomst انا مش ح اعتبة تانى ولا ح انفعهم ابدا ((على فكرة هذة كانت المرة الاولى لي ولعدوية ان ندخل هذا الجراج اصلا ))
قدرت فى الحقيقة موقف عدوية ولحظات الرعب اللى عشناها--ودة مايمنعش ان موفق السورى مسك عدوية تقطيع وضحك طول الوقت وانا بصراحة مش قادر امسك نفسى
بعدها ودعنا موفق وذهبنا فى طريقنا وكان يجلس بجانبى -عدوية - ومريح على الاخر ووصلنا عند منزلة وقبل ان ينزل من السيارة -قاللى -بقولك اية يا محمد
مش عاوزين اى حد من اصحابنا يعرفوا اى حاجة عن اللى حصل ()رديت علية وقلت لة عيب ياعدوية -سرك فى بير- وقتها انفجر فية -قاللى لا والنبى حوش ياجن حوش -بتكلمنى كأنك ضربتلك اتنين تلاتة خلاص ياعدوية اهداء وانا مش ح اجيب سيرة لحد تركتة على وعد ان نتقابل فى المساء لنذهب سويا الى المقهى المصرية -للبحث عن بعض الترفية -
المسافة بين بيتى وبيت عدوية مش كبيرة حوالى 2 كم بصراحة انا من ساعة ما مشيت من عندة لغاية ماوصلت البيت عندى وانا بضحك-عدوية صعب علية صحيح لانة حاسس ان صورتة اتهزت--لكن كل ما اتذكر ملامح وجهه افطس من الضحك وكل ما اتذكر الاختلاف الرهيب فى نبرات صوتة قبل وبعد افطس من الضحك--وصلت الى منزلى واخذت اولادى ليشاهدوا السيارة الجديدة-واخدنا لفة بيها او اخدنا زيرو على رأى اخواننا الاسكندرانية وطبعا اثناء اللفة كنت حكيت لاولادى اللى حصلماقدرتش ماحكيش بصراحة..
فى المساء وفى الموعد المحدد ذهبت الى عدوية كما هو الاتفاق وجدتة فى انتظارى -حالق دقنة ومروق-ونحن فى طريقنا الى المقهى المصرى

سألنى كيف هى السيارة وشكرت لة فيها جدا
وابلغتة انها نالت اعجاب اولادى--ذكرنى عدوية مرة اخرى ان لا نتحدث فيما حدث فى الجراج-وصلنا عند المقهى وبصعوبة وجدنا باركينج..برغم ان الباركينج مدفوع الاجر والساعة الواحدة انتظار قيمتها حوالى 3 ايورو وهذا النظام الملعون معمول بة فى معظم شوارع امستردام ولكن فى مناطق وسط البلد تكون التعريفة اعلى وتصل الى 6 ايورو فى الساعة وفى المناطق السكنية 3 ايورو فقط هذا كل يوم ماعدا يوم الاحد تكون مجانا ولكن باقى الاسبوع بداية من الساعة 9 صباحا وحتى 12 مساء لازم تدفع والا ... غرامة وممكن الونش ييجى كمان -المهم دفعنا ودخلنا المقهى ولسة يادوبك بنرمى السلام وفوجئنا بنوبة ضحك من كل اللى جالسين فى المقهى
يتبع