حكايتى مع التأمين...و النصب العظيــم !
اخوانى الآعزاء ! هذا موضوع هام ! أرجوا من الجميع قرائته بتمعن ! و هو قصه حقيقيه ! سأذكرها بالتفصيل
الممل ( ومن أولها اللى بيزهق ما يقرأش ) ووالله لا أرجوا من حكايتها الا الثواب من الله و الرجاء بعدم وقوع
أحد من الآعضاء فى الفخ اللى وقعت فيه ! مع حرصى على عدم ذكر الآسماء لآن الله حليم ستار ولآنى لا أنتقم !
والله على ما أقول شهيد !
طول عمرى أركب سيارات من جميع الآنواع و عمرى ما أمنت على أى سياره ! ولكن لما اشتريت النيوسيراتو
رجتنى زوجتى أن أؤمن عليها ! فوافقت على مضض و قلت فى نفسى أعتبر مبلغ التأمين جزء من ثمن السياره
والحمدلله متيسره و مش ح يأثر على مصروف المنزل بشىء ! المهم كان وقتى مزنوق و أمامى أقل من 10 أيام
للسفر فقلت فى نفسى أختار أحد مندوبى التأمين من أحد المنتديات والذى يبدوا عليه الطيبه والصلاح ( من كلامه )
اللى بيكتبه عن الآمانه والنصائح للآخرين ! و كان لى 3 أهداف فى ذلك :-
1- مش فاضى و زهقت من الجرى على استلام السياره والترخيص وأشياء أخرى كثيره ليس لها علاقه بالسياره !
2- أعلم جيدآ أن مندوبين التأمين لهم كوميشن أو ( نسبة سمسره ) على البوليصه فأحببت والله على ما أقول شهيد !
أحببت أن أنفع هذا الشخص و قلت هو أولى من الغريب !
3- قلت فى نفسى أيضآ انه لو حصل شىء مستقبلا يستدعى مساعده من شخص يعمل فى مجال التأمين فسيكون هو
هذا الشخص ( مع اعطائه حقه أيضا ) فى سبيل ان أنا مسافر معظم الوقت و ممكن حد يحتاجه من البيت وأنا مسافر !
و قد كان واتصلت بهذا الشخص و ذكرت له رغبتى فى التأمين و حددت له يوم سفرى لكى ننهى الاجراءات قبل السفر !
فقال لى انه ليس فى القاهره الآن و فى سفريه ولما ييجى ح يتصل بى ! و تأخر يومين ثلاثة فاتصلت به مرة أخرى !
و ذكرته بالموضوع فقال لى انه لسه مسافر و أعطانى نمرة تليفون فتاه على أنها تقوم مكانه أو مساعدته و هى ستقوم
باللازم ! فاتصلت بها و رحبت بى و أعطتنى ميعادآ لكى أقابلها هى و المهندس الذى سيعاين السياره قبل اصدار الوثيقه
وادتنى بومبه ولم تحضر ! فاتصلت بها ثانية و ثالثآ و أخيرى قلت لها اذا لم يضر المهندس اليوم فأنا أستطيع انهاء
الاجراءات بنفسى وأنا بأتصل بهم فقط علشان أعمل لهم مصلحه و خلاص أنا مسافر كمان 4 أيام و كنا الساعه 12
ظهرآ ! فقالت لى هى الآخرى أصل أنا دلوقت مسافره خارج القاهره بس روح للمركز الرئيسى للشركه فى وسط البلد
واعمل معاينه هناك واطلع للآستاذ فلان وقول له أنا من طرف فلانه و هوه ح يقوم باللازم ! رحت وطلعت عينى على
ما وصلت لمكان المعاينه فرفضوا عمل المعاينه الا بتأشيره من مكتبهم على بعد شارعين و طلعت و لقيت زحمه رهيبه
ومش عارف أكلم حد ! فاتصلت بها فقالت لى دور على الآستاذ فلان ووجدته بصعوبه من خلف مكاتب و أعطيته
الموبايل لكى يكلمها و كان واضح انه ما يعرفهاش ! و لكنه أشر على طلب المعاينه و كتب عليها ( اداره ) وأنا مش
عارف يعنى ايه اداره بس المهم انه أشر ! نزلت جرى و عملت المعاينه بالعافيه لآن الساعه تعدت 3 ظهرآ والناس كانت
ماشيه ! المهم قالو لى تيجى بكره تدفع الفلوس وتستلم الوثيقه ! قلت ماشى ! كام يا عم ؟ قال لى المكتب هوه اللى بيحدد !
توجهت الى المنزل ! وفى الطريق بعد 10 دقائق لقيت الموبايل بيرن و واحده ما أعرفهاش بتقولى احنا شركة كذا
للتأمين و حضرتك بكره تحيب 4800 جنيه و تستلم الوثيقه ! فقلت لها أولا أنا ما أعرفش حضرتك و المفروض فيه
مندوب تبعى أو مندوبه همه اللى مسئولين عن كده و بعدين المبلغ ده كبير ! ومعلوماتى انه لن يتعدى 4000 ج فقط !
وأنا مش جاى بكره و ح أبعت المندوب بتاعى يتصرف ! واتصلت مرة أخرى بالبنت الآولانيه و حكيت لها اللى حصل
فأرغت و أزبدت و قالت الحراميه ! انت لازم بكره تروح تعمل شكوى فى الآستاذ فلان و أنا ح أعمل و أسوى فيه !
فقلت لها لا أنا ح أعمل شكوى ولا ح أبتديها معهم بمشاكل ! أنا لجأت لكم علشان ما أعملش كل الهيصه دى و تريحونى !
ماهو أنا كان ممكن أروح لوحدى من غيرك و من غير أستاذ فلان ! أمال تبقوا انتم عملتم لى ايه ؟؟ فقالت لى خلاص
بكره ح أفضى نفسى و أجيب لك المهندس بجد المره دى ! و قد كان و جاء المهندس الى معها الى منطقة بجوار منزلى
و كان فيه عربيتين تلاته زيى مستنيين ! ووقفت أتكلم مع البنت شويه لغاية المهندس ما ييجى ! فعلمت أنها والآخ بتاع
المنتدى المذكور ده من ( طنطا ) و ليسوا من القاهرة ! و ده السبب ان كل ما أكلمهم يقولوا لى مسافرين ! بصراحه أنا
أعجبت بالبنت ( مش جسمانيآ ) ولكن انسانيآ انها بنت و بتسافر و بتكافح و بتقابل رجاله و مهندسين علشان لفمة العيش !
و حضر المهندس و عاين السياره و صورها وقالت لى بكره تطلع الوثيقه ! جه بكره ولم يتصل بى أحد ولسه يومين
على السفر ! فاتصلت بالمندوب الآساسى بتاع المنتدى وقلت له غلبتونى ! فقال لى أصل احنا بنحاول نلغى الوثيقة الآولى
اللى اتعملت لك فى المركز الرئيسى ! فقلت له طلعت ازاى و أنا لم أدفع لهم مليم ؟؟ فقال ان الوثيقه بتصدر واذا لم تدفع
المبلغ فى خلال أسبوع بيتم الغائها !! المهم ليلة السفر ( يعنى ح أسافر بكره ) جائنى هذا الشخص الى المنزل الساعه 11
مساء تقريبآ ! طبعآ تنفست الصعداء و رحبت به و أدخلته منزلى ! و أعطانى الوثيقه معموله بالكومبيوتر و ممضيه
و مختومه ومدفوعه و كله تمام ! و كانت بمبلغ حوالى 4100 ج لكنه طلب منى 3900 ج فقط ! ليه يا عم ده مكتوب
4100 ج ؟؟ فقال لى انه بيحاول يصلح غلطته هوه ومساعدته معايا لآنهم دوخونى وانه متنازل عن جزء من الكوميشن
بتاعه مقابل ذلك ! وبأن الكوميشن بتاع المندوب بيبقى من داخل مبلغ الوثيقه والزبون لا يعلم ذلك ! وده السبب ان الآستاذ
فلان بتاع المركز الرئيسى عمل الوثيقه ب 4800 ج لكى يلهف هو الفرق ! فابتدأت أحس ان العمليه عصابه وأن التأمين
برمته غلطته ! لكن أعطيته الفلوس 3900ج ! و مما زاد من شكى انه لما أخذ الفلوس قال للى انت دلوقت ارتكبت
غلطه ! فقلت له ليه ؟؟ فأبرز كارنيه من الشركه فيه صورته و رقمه فى الشركه و قال لى كان لازم تطلب تشوف دى
الآول ! فازداد شكى فيه ! ولكنى تماسكت وقلت له لو كنت شاكك فيك كنت طلبت بطاقتك بس أنا مش عايزها !
أنا عايز دلوقت وصل الخزنه اللى دفعت به الفلوس ! فقال لى والله أصله بيطلع تانى يوم وأنا بس حبيت أجيب لك
الوثيقه قبل ما تسافر !! الى هنا ازداد شكى فيه بنسبة 90% بس اللى طمنى هوه ما يعرفوش ! ان أنا من عيله كلها
لواءات شرطه و مخابرات كمان ! يعنى لو لراح واستخبى فى بطن أمه ! ح أجيبه يعنى ح أجيبه و ح آخد أكثر من
ال 3900 ج كمان لو عايز ! ptmnlo123per154
والتكمله غدآ ان شاء الله حتى لا أطيل عليكم أكثر من ذلك !
Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
__________________
ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
|