مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى السيارات العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   "بوابة الأهرام" تنشر أسعار وكيفية توزيع السولار والبوتاجاز والبنزين بـ"الكارت الذكى" (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=85445)

iprahimkamal 29-04-2012 03:15 PM

"بوابة الأهرام" تنشر أسعار وكيفية توزيع السولار والبوتاجاز والبنزين بـ"الكارت الذكى"

أكد المهندس محمد شعيب، رئيس الشركة القابضة للغازات الطبيعية، الانتهاء من وضع برنامج شامل لعلاج الخلل فى منظومة دعم المنتجات البترولية، دون المساس بمحدودى الدخل، وهذا البرنامج فى حالة تنفيذه سيوفر 70 مليار جنيه سنويًا، وفقا لدراسات دقيقة أوضحت وجود 4 ملايين مركبة تستخدم البنزين ومليون مركبة تستخدم السولار.
وفقا للبرنامج، فإن كل مالك سيارة سيحصل على كارت ذكي، يتيح له الحصول على ألف لتر سنويا بسعر جنيه واحد لكل لتر، وما زاد على ذلك تتم المحاسبة عليه بقيمة 3 جنيهات للتر، حيث أن دعم البنزين يكلف الحكومة 20 مليار جنيه سنويا، وتطبيق هذا البند يكلف 8 مليارات جنيه سنويا، فإن الوفر فى دعم البنزين يقدر بحوالى 12 مليار جنيه كل عام.
وأضاف أنه بالنسبة للسولار، الذى يبلغ دعمه السنوى 55 مليار جنيه، فإن كل سيارة ستحصل على 3200 لتر سنويا، بالسعر المدعوم، وتحصل على أى كميات إضافية بالسعر الحر، وهو 4 جنيهات لكل لتر، وهذا البند سيكلف الحكومة 10 مليارات جنيه سنويا، وبالتالى فإنه يحقق وفرا فى قيمة الدعم يبلغ 45 مليار جنيه سنويا.

Hisham.Elgazzar 29-04-2012 03:20 PM

رد: "بوابة الأهرام" تنشر أسعار وكيفية توزيع السولار والبوتاجاز والبنزين بـ"الكارت الذكى"

ممممممتتتتتتااااااااازززز ززز
ROSE4UROSE4UROSE4UROSE4UR OSE4U
الحمدلله انا مبسوط جدا جدا جدا لو ده حصل
وانا عارف ان الحكومة بتدعم الوقود بمبالغ مهولة ومحدش حاسس كله ماشى يحرق ويدلق ويعاكس ومحدش هامه حاجة
انا بجد مبسوط جدا من الموضوع ده

khaabas 29-04-2012 03:29 PM

رد: "بوابة الأهرام" تنشر أسعار وكيفية توزيع السولار والبوتاجاز والبنزين بـ"الكارت الذكى"

على فكرة الموضوع ده اتقال من اكتر من شهرين واستحالة تطبيقه لان غلو اسعار البنزين والسولار سيترتب عليها مصايب جمه منها ارتفاع سعر رغيف العيش كابسط مثال تقولى ومال رغيف العيش بالسولار يا عم الاهبل انتا اقولك امال المخابز بتشتغل بايه بالمياه الساقعة مثلا وارتفاع اسعار المواصلات لعشر اضعاف وارتفاع اسعار الماكولات لارتفاع اسعار النقل وووووووووMAD

Hisham.Elgazzar 29-04-2012 03:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaabas (المشاركة 661694)
على فكرة الموضوع ده اتقال من اكتر من شهرين واستحالة تطبيقه لان غلو اسعار البنزين والسولار سيترتب عليها مصايب جمه منها ارتفاع سعر رغيف العيش كابسط مثال تقولى ومال رغيف العيش بالسولار يا عم الاهبل انتا اقولك امال المخابز بتشتغل بايه بالمياه الساقعة مثلا وارتفاع اسعار المواصلات لعشر اضعاف وارتفاع اسعار الماكولات لارتفاع اسعار النقل وووووووووMAD

ماهوا كده الحكومة هتظبط الدعم وتوجه بقيته للمواصلات والعيش
بدل ما الشباب يشتروا البنزين بجنيه ويلفوا طول النهار يعاكسوا فى البنات هيبقى كل واحد عارف اللى ليه واللى عليه ومحدش هيرمى البنزين فى الصحراء
واحنا مشلاقيين البوتجاز
بس احب أبشرك بكل خير
مجلس الشعب علق الجلسات وقاطعها عشان الجنزورى يستقيل
بعد ماكان فعلا بدأ يظبط البلد ، وياريت لو حد وجهة نظره مخالفة
وأكيد فى ناس كتير بتختلف ، يفهمنا لو انا غلطان

khaabas 29-04-2012 03:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar (المشاركة 661702)
ماهوا كده الحكومة هتظبط الدعم وتوجه بقيته للمواصلات والعيش
بدل ما الشباب يشتروا البنزين بجنيه ويلفوا طول النهار يعاكسوا فى البنات هيبقى كل واحد عارف اللى ليه واللى عليه ومحدش هيرمى البنزين فى الصحراء
واحنا مشلاقيين البوتجاز
بس احب أبشرك بكل خير
مجلس الشعب علق الجلسات وقاطعها عشان الجنزورى يستقيل
بعد ماكان فعلا بدأ يظبط البلد ، وياريت لو حد وجهة نظره مخالفة
وأكيد فى ناس كتير بتختلف ، يفهمنا لو انا غلطان

يا كبير مع احترامى لكلام حضرتك انا موش شايف حاجة اتظبطت بس شايف ان الازمات اصبحت بتزيد يوم بعد يوم والمحسوبيات بدل ما كانت لاتباع الحزب الوطنى اصبحت لاتباع الحزب الوطنى الجديد هههههه

الساعة الآن 11:09 AM.