مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   FIAT Regata (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=233)
-   -   تابلوه بديل للريجاتا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=62980)

Regata85 12-07-2011 05:38 PM

تابلوه بديل للريجاتا

بعد تغيير الموتور لـــ 100 إس (1600سي سي 100 حصان) أفكر في تركيب تابلوه جديد للسيارة الريجاتا موديل 86 التي أملكها حتى أتمكن من تركيب تكييف لاحقا

التابلوه الحالي متهالك و لا يصلح و قطمة الدريكسيون بحاجه للتغيير و بالسؤال وجدت أن تغيير التابلوه و القطمة هيتكلف فوق الــ1800 جنيه

لذلك أفكر في إستخدام تابلوه سيارة مختلفة تماما كاللانوس التي سمعت أن بعض الأشخاص يستخدمونه كبديل...

فهل لدى أي أحد تجربة شخصية في هذا الموضوع، أو نصيحة مفيدة؟
و شكرا لكم جميعا

regata2020 13-07-2011 09:34 AM

رد: تابلوه بديل للريجاتا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
انا عضو جديد هنا في المنتدى . اخوكم محمد فريد . والسبب الرئيسي لاشتراكي في المنتدى هو إنني اريد الرد على الاخ
الذي يسأل عن تابلوه ريجاتا .
كل التابلوهات الموجودة في وكالة البلح وعزبة شلبى و الحرفيين كلها مستعملة بالاضافة الى أن سعرها غالي انا منذ شهر تقريبا سألت عن سعر التابلوه في الوكالة فوجدته ب 2000 جنيه وحالته مش اد كده .
بس في واحد ميكانيكي ابن حلال قاللي لو عايز تابلوه ريجاتا جديد بالكرتونة ولم يستعمل ولو عايز كمان ماتور جديد بالكرتونة ولم يستعمل . هاتلاقيه في شركة النصر لصناعة السيارات فرع وادي حوف . حلوان
انا بصراحة كنت عايز اشتري التابلوه والماتور عشان الماتور اللي عندي تعبان وداخل على عمره كامله لكن لسه مقررتش بصراحة . انا قلتلك وانت اختار براحتك .
لو في اي حاجة عايز تسأل عليها ممكن تبعت ع الخاص أو رقم موبايلي 0105000919

regata2020 13-07-2011 09:39 AM

في حاجه كمان كنت عايز اقولهالك انت لو هاتبيع العربية دي بعد سنة ولا اتنين فياريت ماتركبش اي حاجه في العربية يعني ماتحاولش تصرف عليها . اما لو هاتقعد معاك فترة كبيرة يبقى اصرف عليها بقلب جامد ومايهمكش اي مصاريف

regata2020 14-07-2011 03:12 PM

هو مفيش حد هنا خالص في الصفحة دي ولا ايه

Regata85 17-07-2011 01:01 PM

متأسف للتأخر في الرد بس بجد طالع عيني مع الصنايعية.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة regata2020 (المشاركة 475539)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
انا عضو جديد هنا في المنتدى . اخوكم محمد فريد . والسبب الرئيسي لاشتراكي في المنتدى هو إنني اريد الرد على الاخ
الذي يسأل عن تابلوه ريجاتا .
كل التابلوهات الموجودة في وكالة البلح وعزبة شلبى و الحرفيين كلها مستعملة بالاضافة الى أن سعرها غالي انا منذ شهر تقريبا سألت عن سعر التابلوه في الوكالة فوجدته ب 2000 جنيه وحالته مش اد كده .
بس في واحد ميكانيكي ابن حلال قاللي لو عايز تابلوه ريجاتا جديد بالكرتونة ولم يستعمل ولو عايز كمان ماتور جديد بالكرتونة ولم يستعمل . هاتلاقيه في شركة النصر لصناعة السيارات فرع وادي حوف . حلوان
انا بصراحة كنت عايز اشتري التابلوه والماتور عشان الماتور اللي عندي تعبان وداخل على عمره كامله لكن لسه مقررتش بصراحة . انا قلتلك وانت اختار براحتك .
لو في اي حاجة عايز تسأل عليها ممكن تبعت ع الخاص أو رقم موبايلي 0105000919

و الله أنا سمعت عن موضوع الوكيل ده برضو من ميكانيكي بس لم أهتم.

أنا ببحث عن تابلوه بديل مش عايز تابلوه الريجاتا خالص و أظن أن تابلوه البيجو 405 هينفع لوجود نفس نسبة الإنحناء بالزجاج الأمامي بس لسه مستني رأي الخبراء

أما بالنسبه للصرف على العربية فأنا لا أنوي بيعها قريبا خاصة بعد إستخدام ممتع لمدة ثلاث سنوات. الريجاتا بها كل ما أريد و بعد الموتور الــ 100 إس أصبحت أقوى و أقدر من ذي قبل و أمتع في القيادة و إنشاء الله قريبا هركب تكييف ياباني

الساعة الآن 12:12 AM.