مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو كليو Clio (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=163)
-   -   رينو سيمبول ..ولا .. كيا ريو !!؟؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=20807)

Gody :) 21-02-2010 10:56 PM

رينو سيمبول ..ولا .. كيا ريو !!؟؟

يا جماعة حد هنا اشترى او يعرف حد اشترى السيمبول ... انا العربية دى عاجبانى جدا جدا بس فى ناس بصراحة خوفتنى من التوكيل انه مش أد كدة وكمان قطع الغيار غالية نسبيا ( ودة متوقع أكيد ) ولو انه مش فارق معايا اوى قد موضوع التوكيل دة

انا محتار بصراحة بين الكيا ريو وبين الرينو سيمبول ومحتاج اخد قرار بسرعة ... ياريت لو حد يقدر يساعدنى و ينشلنى من الحيرة اللى انا بقيت فيها دى
هما العربيتين عاجبنى جدا بس انا عايز افكر كباكدج بقى انهى واحدة فيهم اللى تكسب كمتنانة وعمر وتوكيل وقطع غيار وكدة

Gody :) 22-02-2010 08:20 PM

رد: رينو سيمبول ..ولا .. كيا ريو !!؟؟

يا جماعة ساعدونى بجد عشان انا عايز الحق احجز بسرعة ... انا رحت النهاردة تانى وشوفت السيمبول وهى عاجبانى جدا جدا كعربية وهمية فعلا .... بس انا عايز اعرف التوكيل الواحد سمع عنه انه مش أد كدة وعايز اى حد مجرب التعامل مع التوكيل يقولى رأيه
وانا كمان عرفت ان قطع غيارها مش غالية اوى اوى زى ما كنت فاكر ... يعنى الفانوس الامامى ب 700 واللى انا اعرفه ان الريو والنيو اكسنت تقريبا ب 600 مش رخيص زى ما الناس فاكرة عشان كورى
محتاج نصيحة بسرعة من أصحاب الرينو .. اية رأيكم فى الرينو عموما وفى التوكيل

Gody :) 22-02-2010 08:39 PM

وعايز كمان حد يفهمنى لية الرينو بالذات اسعارها بتنزل اوى لو فكرت ابيعها بعد كام سنة ؟؟.... وكمان تقيلة اوى فى البيع عن اى عربية تانية .... ولا انا بيتهيألى ؟؟

POP EL GAMED 23-02-2010 02:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gody :) (المشاركة 139273)
يا جماعة ساعدونى بجد عشان انا عايز الحق احجز بسرعة ... انا رحت النهاردة تانى وشوفت السيمبول وهى عاجبانى جدا جدا كعربية وهمية فعلا .... بس انا عايز اعرف التوكيل الواحد سمع عنه انه مش أد كدة وعايز اى حد مجرب التعامل مع التوكيل يقولى رأيه
وانا كمان عرفت ان قطع غيارها مش غالية اوى اوى زى ما كنت فاكر ... يعنى الفانوس الامامى ب 700 واللى انا اعرفه ان الريو والنيو اكسنت تقريبا ب 600 مش رخيص زى ما الناس فاكرة عشان كورى
محتاج نصيحة بسرعة من أصحاب الرينو .. اية رأيكم فى الرينو عموما وفى التوكيل

الرينو عموما عربيات معمره ومظلومه فى مصر
السيمبول هى الكليو 1400 يعنى عربيه مش معقده ولا فيها سحر(متخليش حد يوهمك)
التوكيل معاملته كويسه مع نسبه كبيره جدا من اللى اتعاملوا معاه
احب الفت نظرك لحاجه السيمبول تجميع تركى(كل قطع الغيار اللى بتشتريها من التوكيل فرنسيه الصنع مش تركى اكيد فيه فرق لما تجيب قطعه الغيار فرنساوى عن انك تجيب الاصلى كورى)
ده رأى الشخصى وانتظر برضه لو حد من الاخوه عنده وجهه نظر تانيه وربنا يوفقك

Gody :) 24-02-2010 03:52 AM

متشكر جدا على اهتمامك يا بوب
انا عارف من الاول انها تجميع تركى وماعنديش مشكلة فى دة خالص لانى عرفت ان الميجان تقريبا هى كمان تجميع تركى ... وعرفت ان قطع الغيار مش غالية اوى زى ما كنت فاكر واكيد طبعا زى ما انت بتقول هتبقى قطع غيارها الفرنساوى معمرة عن قطع غيار الكورى بكتير
انا بس كان سؤالى هل الرينو كماركة فيها مشاكل بعد كدة ؟؟ يعنى مشهورة بحاجة من زمان فى العفشة او الموتور او التكييف او كدة ؟؟؟
وليه معروف عن الرينو انها فى اعادة البيع بعد كام سنة بتنزل جامد عن سعرها ؟؟؟

انا السيمبول عاجبانى جدا وداخلة دماغى وحاسس فعلا بالفرق بينها وبين الريو والاكسنت والحاجت اللى فى نفس الفئة السعرية ... بس عايز حد يطمنى من ناحيتها عشان اتوكل على الله واحجز ... عشان فعلا زى ما انت قولت ان الشعب المصرى كل واحد بيطلع بكلمة وهو مش عارف .. يعنى العربية الواحدة بتسمع عنها انها زى الفل وتسمع من حد تانى انها زى الزفت ... حاجة تحيرptmnlo123per16

الساعة الآن 03:54 AM.