مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سوق قطع الغيار (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=203)
-   -   اقتراح : دليل قطع الغيار المتشابهة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=100855)

Eg_Sword 23-10-2012 09:12 PM

اقتراح : دليل قطع الغيار المتشابهة

أعزائي مديري وأعضاء منتدى مصر موتورز
أرجو التكرم بدراسة فكرة عمل صفحة بها قاعدة بيانات بسيطة يمكن للأعضاء التحديث عليها وكل شخص يضع مالديه من خبرات ليكون الهدف الأساسي من الصفحة هو تحديد قطع الغيار المتشابهة في السيارات المختلفة
بعد كثرة السيارات في الأسواق وخاصة الصيني أصبحت هناك مشكلة كبيرة في تحديد قطعة الغيار مما يضطر البعض لفك قطعة الغيار والانتقال واحيانا السفر بها لشراء مثيلتها
وأحيانا تكون قطعة الغيار للسيارة موجودة ومتشابهة تماما مع قطعة أخرى في سيارة أخرى ولكن لكل منهم ثمن مختلف بسبب اختلاف اسم السيارة
الفكرة باختصار أنه على كل مالك سيارة تعب في البحث عن بديل لقطعة الغيار أن ينقل خبرته على هذه الصفحة لباقي الأعضاء
أرجو أن تحوز فكرتي اعجابكم ونبدأ في تنفيذها فأنا أظنها فكرة جديدة
وأعتذر لو كانت موجودة في مكان آخر مع طلب رابط لها

ahmed_eng2001 24-10-2012 08:38 AM

رد: اقتراح : دليل قطع الغيار المتشابهة

فكرة مش بطالة
بس الافضل ان حضرتك تاخد قطع الغيار القديمة و توريها للبائع و توضحله ان دى بتاعة الجزء الفلانى
علشان تلافى الخطا .... فعلى سبيل المثال ... ممكن حضرتك تروح تقوله انا عاوز فلتر زيت الاسبرانزا .. لانه زى الى راكب عندى بالظبط ...
تروح تركبه تجد ان هناك فرق بسيط فى المقاس .... ترجع تانى للبائع .. يقولك هو ده بتاع الاسبرانزا .. و بعدين مش حاخده منك تانى علشان اتفك من علبته ... و ازا تفضل و تعطف و خده منك ممكن يقولك عدى عليا كمان ساعتي علشان تاخد فلوسك :w6w2005041122473461

الكلام ده حصل امامى

Eg_Sword 24-10-2012 04:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 (المشاركة 784144)
فكرة مش بطالة
بس الافضل ان حضرتك تاخد قطع الغيار القديمة و توريها للبائع و توضحله ان دى بتاعة الجزء الفلانى
علشان تلافى الخطا .... فعلى سبيل المثال ... ممكن حضرتك تروح تقوله انا عاوز فلتر زيت الاسبرانزا .. لانه زى الى راكب عندى بالظبط ...
تروح تركبه تجد ان هناك فرق بسيط فى المقاس .... ترجع تانى للبائع .. يقولك هو ده بتاع الاسبرانزا .. و بعدين مش حاخده منك تانى علشان اتفك من علبته ... و ازا تفضل و تعطف و خده منك ممكن يقولك عدى عليا كمان ساعتي علشان تاخد فلوسك :w6w2005041122473461

الكلام ده حصل امامى

كلام حضرتك سليم
لكن جرى العرف على أن بائعي قطع الغيار بيقولوا لك لو مش هي نفس القطعة رجعها بس حافظ على نظافتها
وبخصوص اقتراحي الفكرة ببساطة هي لتقريب الصورة للمشتري
انا مثلا عندي مشكلة كبيرة في فك السيارة ثم السفر لشراء قطعة الغيار لاني مثل البعض اصحاب السيارات الغريبة لكن لما تكون الصورة قريبة بالنسبة لي ممكن اتحرك بيها واشتري قطعة الغيار ويبظل الاختيار الصعب قائم لكن في الآخر
الشيئ الثاني بحسب معلوماتي ان مثلا بعض قطع غيار الاسبرانزا تحديدا تتشابه مع قطع غيار الميتسوبيشي . نفس القطعة لكن السعر مختلف

ahmed_eng2001 26-10-2012 10:46 PM

انا متفق مع حضرتك فى اغلب الى حضرتك ذكرته

لما بحب اشترى صلايب كردان او رولمان بلى ..... لازم اخد القديم و اروح لمحل لبيع قطع غيار سيارات او محل لبيع رولمان البلى .... يقوم بقياس القطر الداخلى و الخارجى ثم يقوم باعطائى رولمان بلى مشابه

Hosam taha 01-11-2012 02:45 PM

فكرة جيدة جدا والله انا فعلا محتاج الموضوع ده جدا لانى معايا عربية byd flyer ومعظم قطع الغيار مش موجودة فى التوكيل
وهابدا ب تيل الفرامل الامامى للbyd flyer مثل الماروتى
جزاكم الله خيرا

الساعة الآن 03:49 AM.