مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   اوبل Opel (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=21)
-   -   عندى مشكلة فى تشغيل المحرك واستهلاك البنزين-كورسا 95 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=109171)

محمد عماد الدين 23-02-2013 01:33 AM

عندى مشكلة فى تشغيل المحرك واستهلاك البنزين-كورسا 95

السلام عليكم .. دى اول مشاركة ليا.. انا اشتريت كورسا 95 1200 سى سى موتور GM من شهرين وبقالها فترة مش مظبوطة معايا ساعات بتعصلج انها تدور وساعتها ممكن تدور والموتور يشتغل ثوانى وبعدين يهدى لحد ما يطفى وساعات يدور عادى لكن استهلاكها للبنزين غير طبيعى ابدا ممكن اللتر يعمل 4 او 5 كيلو ولو دورت وطفيت الكونتكت وكررت الموضوع اكتر من مرة بلاقى مؤشر البنزين بينزل واحس ان العربية شرقت مع العلم ان احيانا وانا سايق لمبة ال engine management بتنور شوية وتطفى
تفتكروا ممكن يكون ايه السبب ان شاكك انها ممكن تكون العوامة او ابرة الكاربيراتير او جايز حساس الكرنك ..ارجو الافادة من اصحاب الخبرة

himalow 24-02-2013 08:10 PM

رد: عندى مشكلة فى تشغيل المحرك واستهلاك البنزين-كورسا 95

السلام عليكم انا معايا نفس عربيتك اولا الموديل 1200 مفهوش حساس كرانك
ثانيا لو العربيه بتبطل لوحدها واللمبه دى بتنور يبقى حضرتك عندك الاسبراتير بايظ ولو انت من الاسكندريه انا ممكن افيدك اكتر
استهلاك البنزين فى حساس على البنزين وده رخيص على فكرة ثمنه حوالى 100 جنيه جديد
:120105~352:

محمد عماد الدين 25-02-2013 11:20 PM

شكرا يا باشا على اهتمامك..هى اللمبة دى بتنور ساعات وانا ماشى وبتطفى لوحدها وساعات ماتطفيش لآخر المشوار . الحقيقة انا رشيت الحساسات والوصلات بتاعتها باسبرى تنضيف والموضوع اتحسن كتير عن الاول ..بس هو انا ينفع اغير حساس البنزين او الهوا بنفسى ولا صعب؟وانا من الشرقية وما فيش فى المنطقة غير ميكانيكى واحد متخصص اوبل ومش عاجبنى شغله

himalow 26-02-2013 09:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عماد الدين (المشاركة 852394)
شكرا يا باشا على اهتمامك..هى اللمبة دى بتنور ساعات وانا ماشى وبتطفى لوحدها وساعات ماتطفيش لآخر المشوار . الحقيقة انا رشيت الحساسات والوصلات بتاعتها باسبرى تنضيف والموضوع اتحسن كتير عن الاول ..بس هو انا ينفع اغير حساس البنزين او الهوا بنفسى ولا صعب؟وانا من الشرقية وما فيش فى المنطقة غير ميكانيكى واحد متخصص اوبل ومش عاجبنى شغله

بصراحه مجربتش اغيرهم بنفسى:10CC26~164:

aymanabdelwhab 14-03-2013 05:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة himalow (المشاركة 851885)
السلام عليكم انا معايا نفس عربيتك اولا الموديل 1200 مفهوش حساس كرانك
ثانيا لو العربيه بتبطل لوحدها واللمبه دى بتنور يبقى حضرتك عندك الاسبراتير بايظ ولو انت من الاسكندريه انا ممكن افيدك اكتر
استهلاك البنزين فى حساس على البنزين وده رخيص على فكرة ثمنه حوالى 100 جنيه جديد
:120105~352:

لو سمحت انا كنت دايخ علي حساس البنزين ده اللي حضرتك بتقول جديد ب 100 .. هو فعلا جديد ولا استيراد ... اصل جربت الاستيراد وطلع مقلب وبرده الاستهلاك لسه عالي .... :joy23:

الساعة الآن 04:54 AM.