مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سكودا skoda (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=19)
-   -   ارجو الافاده من ذو الخبره فى الاوكتافيا عايز اعرف الموتور عايز عمره ولا لا لاحسن انا واقع فى مشكله كبيره جدا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=11621)

mhfmhf 11-08-2009 05:41 PM

ارجو الافاده من ذو الخبره فى الاوكتافيا عايز اعرف الموتور عايز عمره ولا لا لاحسن انا واقع فى مشكله كبيره جدا

انا لسه مغير زيت للعربيه من شهر سته وبعد كدا من يومين لقيت لمبه الزيت بتنور فى التابلوه روحت جبت زيت وفضيته فى الموتور مشيت شويه ولقيت ان لمبه الزيت بتنور برضه تانى روحت جبت زيت وفضيته فى المووتور يعنى اصبحت العربيه فيها 8 كيلو زيت ورغم ذلك لمبه الزيت لسه بتنور وبعدها لقيت العربيه سحبها قل جدا ومش راضيه تمشى وصوت الموتور اشبه بصوت موتور النص نقل ولقيت دخان طالع من الشكمان + ان فى زيت بينزل من الشكمان مش عارف ايه حل المشكله ديه وياريت تفيدونى هى اسكودا اوكتافيا (A4) موديل 2000 ياريت الاستجابه بسرعه وحلها ايه وتتكلف كام
ptmnlo123per144 ptmnlo123per144

AHMEDCAR 11-08-2009 06:36 PM

رد: ارجو الافاده من ذو الخبره فى الاوكتافيا عايز اعرف الموتور عايز عمره ولا لا لاحسن انا واقع فى مشكله كبيره جدا

هو حضرتك ودت يت من غير ما تشوف مقاس اليت بيشير لعلامه النقصان و قمت مزود على كلام اللمبه و اكيد فى الحاله بتاعتك دى اللبه كان هيسه ولا حاجه و انت زودت الزيت زياده ع اللزو قوى و بالالى الزيت ابتدى يدور على اى كان يخرج نه و اوله كان الشكان

الحل
فيها من الزيت اللى فيها ده كله و بعد كده حط الكيه المطلوبه و هيه غالبا بتاخد 4و نصف بدون فيلتر

و امشى بها لو اللمبه نورت اكشف و شوف الزيت ناقص ولا لآ لو ناقص يبقى الموتور محتاج عمره لو مش ناقص يبقى فى سلكه ملمسه و مخليه اللمبه تنور معاك

mohamed ibiza 12-08-2009 08:17 PM

رد: ارجو الافاده من ذو الخبره فى الاوكتافيا عايز اعرف الموتور عايز عمره ولا لا لاحسن انا واقع فى مشكله كبيره جدا

زي ما قال احمد بالضبط متحطش زيت زيادة في الموتور ابدا الا لو كان الزيت ناقص مش شرط تكون العربية ناقصه زيت فعلا عشان اللمبه تنور ممكن تكون ملمسه او مكنة الزيت هيست و عايزه تتغير فا بتخلي اللمبه تنور مع ان الزيت مش ناقص

ممكن لو الزيت بينقص فعلا يكون في ترسيب مش شرط يكون الموتور خفيف و ممكن ميكونش بينقص اصلا و اللمبه مهيسه اعمل زي ما احمد قالك و بعدين قولنا الاخبار

essam_123 12-08-2009 08:38 PM

وكمان ممكن طرمبة الزيت وحشة وممكن فلتر الزيت مسدود

hazem_khidr 13-08-2009 05:40 AM

اسوء حاجه تضر العربيه انك تمشي بيها و لمبه الزيت منوره
لما تبص في التابلوه وتلاقي اللمبه منوره و العربيه شغاله توقف العربيه فورااااااااا
اوعي تمشي بالعربيه و اللمبه منوره
ممكن فعلا تكون طلمبه الزيت فيها حاجه و معني انك تمشي باللمبه كده منوره يبقي بتقضي علي الموتور كله.
ربنا يستر و تكون ساعه الزيت هيا اللي بايظه
لكن في الحاله دي و مع كميه الزيت الموجوده في الموتور لو مكنش بينقص يبقي وش السلندر حيحتاج شغل:(
تروح لميكانيكي فورا ما تستناش و ما تمشيش بالعربيه و تنزل الزيت دا كله و الفلتر تغيره و حط زيت جديد حتي لو زيت عادي مش سوبر و شوف اللمبه حتطفي ولا لاء
و راجع علي ساعه الزيت و ان شاء الله تطلع حاجه بسيطه

الساعة الآن 01:11 AM.