مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   اسعار سيارات المعاقين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=51468)

mody111 07-06-2012 01:55 AM

رد: سؤال: اسعار سيارات المعاقين

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 684929)
أيوة ممكن لان فى نوع من السيارات الماتركس مش بيكون فيها كل الكمليات وبتكون فى حدود 34 الف مثلا ولكن فى الشكل بتكون نفس الماتركس وستجد مكتوب عليها من الخلف عن الشنطة Lavita LS. وكمان هتلاقى ماتركس مانيوال كاملة تتباع على 35 ألف بعد الفصال وهتجد مكتوب عليها Lavita CR. طبعا السعر هيبدأ من 39 او 38 الف وتقعد تفاصل. ولكن يجب أن تعمل حسابك أن فى مصاريف تانية هتدفعها علشان العربية يعنى مصاريف الإنتقال والراجل اللى هيفحص لك العربية وشوية مصاريف للترخيص والحلاوة للعمال ومصاريف تغير الفلاتر والسيور والبنزين. يعنى تعمل حسابك فى ألف كمان ولا اثنين...

لما التاجر بيشوفك عينك من عربية بيغلى لى الفين ثلاثة فيها علشان الفصال فخليك ناصح ودائما اظهر عدم رضاءك على البضاعة وخلى الكلام على عربية وكأنك هتشتريها وأنت عينك من عربية تانية خالص. الشراء محتاج مهارة لان كل عربية بيكون المكسب فيها من 5 إلى 8 آلاف جنية واكثر كمان. وانت وشطاراتك

يعني سعرها داة شامل التخفيض الجمركي ام لا

وشكرا

mody111 07-06-2012 03:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 684929)
أيوة ممكن لان فى نوع من السيارات الماتركس مش بيكون فيها كل الكمليات وبتكون فى حدود 34 الف مثلا ولكن فى الشكل بتكون نفس الماتركس وستجد مكتوب عليها من الخلف عن الشنطة Lavita LS. وكمان هتلاقى ماتركس مانيوال كاملة تتباع على 35 ألف بعد الفصال وهتجد مكتوب عليها Lavita CR. طبعا السعر هيبدأ من 39 او 38 الف وتقعد تفاصل. ولكن يجب أن تعمل حسابك أن فى مصاريف تانية هتدفعها علشان العربية يعنى مصاريف الإنتقال والراجل اللى هيفحص لك العربية وشوية مصاريف للترخيص والحلاوة للعمال ومصاريف تغير الفلاتر والسيور والبنزين. يعنى تعمل حسابك فى ألف كمان ولا اثنين...

لما التاجر بيشوفك عينك من عربية بيغلى لى الفين ثلاثة فيها علشان الفصال فخليك ناصح ودائما اظهر عدم رضاءك على البضاعة وخلى الكلام على عربية وكأنك هتشتريها وأنت عينك من عربية تانية خالص. الشراء محتاج مهارة لان كل عربية بيكون المكسب فيها من 5 إلى 8 آلاف جنية واكثر كمان. وانت وشطاراتك

يعني سعرها دا شامل التخفيض الجمركي ام لا

و شكرا

tham1010 07-06-2012 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody111 (المشاركة 689078)
يعني سعرها دا شامل التخفيض الجمركي ام لا

و شكرا

أيو يا أخى هذا شامل التخفيض الجمركى. وعلى فكرة أنت ملكش دعوة بالجمرك خالص. التاجر اللى بيشترى بخلى العربية عندة وكل عربية وليها جماركها اللى هو بيدفعه للجمارك لو البيعة تمت. ويحط مكسبة ومبلغ الفصال كمان. ولما تيجى تسأل على أى عربية يقول لك المبلغ الإجمالى. طبعا بعد الفصال المبلغ ينزل شوية. تكتب عقد معاه وتدفع عربون. وبعد كام يوم تروح تستلم العربية وهو بيكون خلص لك ورق الجمرك ودفع مصارفها. وتأخد عربيتك وتمشى وتدفع الحلاوة لصبيان اللى بتنضف لك العربية وأنت ماشى، وخلص الموضوع.

يعنى خلاصة القول سعر الماتركس ( لافيتا) اللى هتدفعة هيكون بين 35 إلى 38 الف للمانيويل و بين 37 إلى 40 الف للاتوماتك....

waeltango 08-06-2012 03:42 AM

رد: اسعار سيارات المعاقين

ياريت يا جماعه حد يفهمنا حكايه قضيه الاسترداد دى ..هل هى فعلاً مضمونه؟ وايه الاجراءات اللى امشى فيها عشان القضيه دى؟؟

hanyogo 22-08-2012 12:39 AM

رد: اسعار سيارات المعاقين

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ha_thewolf (المشاركة 441742)
استاذ ايمن انا كان قصدي 37 الف بس كله علي بعضه يعني بحساب الراجل اللي جايبه من اسكندريه علشان يكشف عليها و السفر و انا باجر عربيه من اسكندريه اسافر بيها لبورسعيد علشان تريحنا في اللف و التدوير و كمان تكليف تخليص الجمرك و ترخيص العربيه فيعني تقريبا اللي يتبقي 35 الف فكان اللي قدامي هي الماتركس و النوبيرا 2 والصراحه انا كنت ميال للمتركس
ولكن الاخ tham1010 نصحني بالنوبيره 2 غير كده كان قايل الاوكتافيا ب 48 الي فوق 50 وكلامه صح الاوكتافيا هناك في حدود فوق 40 الف يعني قول 45 غير كده الجمرك اللي في بورسعيد مشوفتش غير اربع مخازن بس و مفهمش غير ( النترا ماتركس جوليت لانوس نوبيرا ) علي اني كان نفسي في لانسر او نيسان
يا ريت لو عندك اي معلومات قلها لي يا استاذ ايمن

الاوكتفيا 98 ب37 وموديل 2000 ب44

الساعة الآن 06:15 AM.