مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   متسوبيشى Mitsubishi (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=29)
-   -   عيوب ومميزات المكواة 2001\2003 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=23174)

osama_ruan 01-04-2010 08:03 PM

عيوب ومميزات المكواة 2001\2003

اخواني انا ناوي اشتري لانسر مكواة بس ناس كتير مخوفاني منها علي اساس ان فيها عيوب في الكهربا وتاكيفها وحش او ماتور ضعيف ياريت الي يعرف معلومة عن الموضوع دة يفدنا وجزاكم اللة خيرا

medo akef 01-04-2010 08:10 PM

رد: عيوب ومميزات المكواة 2001\2003

يا مان الحوار كله شكل قديم فلوس كتير موتور فعلا ضعيف يعني انت تقدر تجيب بومه بنفس سعرها اصلا سيبك من المكوه ملهاش سوق ولا محبوبه اصلا

els3edy 08-04-2010 02:23 PM

لا معلش ياميدو انا بختلف معاك في كلامك وممكن انتا نحس اد ايه العربية ده ماسكة سعرها بالرغم من موديلها اللي اخره 2003. انا لسة شاري مكوة من كام شهر وبصراحة ماشية معايا زي الفل اوي ومع التكييف بتحس انها بتكن شوية ( او بتحس بتاثير التكييف عليها لانها 1300 بس مش اللي هي بتموت يعني ) ممكن عادي جدا 120 و 140 مع التكييف. وعلي فكرة ركوبتها حلوة جدا وتحس انها عالية عن الارض جامد اكتر من البومة. ومن ناحية انها مش محبوبة علي فكرة لو نزلت السوق بواحدة مكوة هتلاقيها اتباعت قبل ماتلاقي مكان تركن فيه في السوق. بالاضافة انها كربراتير يعني صيانته في اللذيذ بخلاف الانجكشن وطبعا نفسسسسسسسسسسسسسسس كماليات البومة والاكتر ( راي شخصي ) انها اوسع شوية من البومة مع انهم زي بعض بس تحس ان البومة كنزة شوية او اصغر بنسبة بسيطة. اخيرا الا صاحب الاستفسار توكل علي الله وشوف حالة نضيفة من المكوة واشتري ومش هتندم ابدا علي الفلوس اللي دفعتها بس تبقي تقولي لقيت في حدود سعر كام وان شاء الله اباركلك قريب. واسف للاطالة بس انا حاسس بمعاناة وحيرة اللي بيشتري عشان انا كنت في نفس موقفه ده وكنت محتاج حد يساعدني

medo akef 08-04-2010 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة els3edy (المشاركة 161904)
لا معلش ياميدو انا بختلف معاك في كلامك وممكن انتا نحس اد ايه العربية ده ماسكة سعرها بالرغم من موديلها اللي اخره 2003. انا لسة شاري مكوة من كام شهر وبصراحة ماشية معايا زي الفل اوي ومع التكييف بتحس انها بتكن شوية ( او بتحس بتاثير التكييف عليها لانها 1300 بس مش اللي هي بتموت يعني ) ممكن عادي جدا 120 و 140 مع التكييف. وعلي فكرة ركوبتها حلوة جدا وتحس انها عالية عن الارض جامد اكتر من البومة. ومن ناحية انها مش محبوبة علي فكرة لو نزلت السوق بواحدة مكوة هتلاقيها اتباعت قبل ماتلاقي مكان تركن فيه في السوق. بالاضافة انها كربراتير يعني صيانته في اللذيذ بخلاف الانجكشن وطبعا نفسسسسسسسسسسسسسسس كماليات البومة والاكتر ( راي شخصي ) انها اوسع شوية من البومة مع انهم زي بعض بس تحس ان البومة كنزة شوية او اصغر بنسبة بسيطة. اخيرا الا صاحب الاستفسار توكل علي الله وشوف حالة نضيفة من المكوة واشتري ومش هتندم ابدا علي الفلوس اللي دفعتها بس تبقي تقولي لقيت في حدود سعر كام وان شاء الله اباركلك قريب. واسف للاطالة بس انا حاسس بمعاناة وحيرة اللي بيشتري عشان انا كنت في نفس موقفه ده وكنت محتاج حد يساعدني

كلام جميل يا مان و انا اصلا معايا بومه 1.3 يعني نفس الحال التكييف اه بيأثر بس مش اثر جوهري يعني
عن موضوع عاليه عن الارض البومه مش بتحك في مطب ولا حاجه خالص يعني العلو للبومه ممتاز
عن بعها ولله دي مزاجات و انا رايي اجيب بومه احن بكتير بس انا اصلا مش بشفها و محدش بيسال عليها
كربراتير اه صيانته سهله بس سحب بنزين اعلي تامان
اكثر ازاي من البومه يا مان في الكماليات ؟؟؟؟؟؟؟ هي اه سنتر تكييف بور ريموت كنترول زي البومه 1.3 بس طبعا فرق كبير بنها و بين ال1.6 فين الاي بي اس و فين الاير باجز و فين العتب و سي دي جارجر حوار كبير و ده طبعا واضح في فرق السعر
عن الوسع ولله انا مجربتهاش بس علي حد نظري مفيش فرق

و ولله انا رايي الشخصي الي هيجيب مكوه يجبها عشان يعدلها يرمي فيها الموتور الميفك بتاع البومه بيركب في المكوه بردو و عفشه كوني و يقلب شكلها علي افليوشن و يبقا عربيه تحفه لكن لو شخص عادي استخدام عملي و خلاص طبعا بومه افضل حتي الشكل و الموديل

els3edy 12-04-2010 03:03 PM

لا انا قصدي نفس الكماليات. والاكثر من ذلك اني بحس انها اوسع مش قصدي اكثر من البومة في الكماليات ( واضح ان حصل توء سفاهم ) بس علي فكرة انا واحد صاحبي معاه مكوة مواصفات امريكي فيه اي بي اس برده واير باج وهيسقطلعا مايفيك 2800 cc بس نرجع ونقول تاني زي ماقلت ياميدو مسالة مزاج وارتياح . نرجع بقي لصاحب الاستفسار انا حاسس انه مش معانا خالص شبطنا في بعض وهرب هو:HAPPY_~211:

الساعة الآن 08:40 PM.