مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   الحقوني العربية غرقت من جوه (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=66811)

doctormae2002 30-08-2011 05:09 PM

الحقوني العربية غرقت من جوه

السلام عليكم ورحمة الله
كل عام وانتم بخير
برجاء المساعدة وابداء الرأي
ظهرت عندي مشكلة غريبة جدا في العربية انا معايا عربية رينو لوجان 2012 عاملة حوالي 1500 كيلو بس
امبارح بلليل اكتشفت حاجة غريبة جدا لقيت دواسة العربية ورا من اليمين قدام الكنبة غرقان ميه و واصل عند تحت الكرسي اللي جنب السواق ومفيش ميه خالص الناحية الشمال عند السواق ووراه
قعدت ادور في العربية علشان الاقي زجاجة مية واقعه مفيش خالص المهم قعدت انشف بفوطه واعصرها جابت حوالي ليتر مية غير البلل في قماش الدواسة
جيت اركب العربية الصبح لقيتها مبلولة نص نص من امبارح قلت معقول وركبتها رحت مشوار صغير حوالي 2 كيلو ومشغلتش التكيف فيه لقيت المية رجعت زادت تاني من الاول وفضيلت اعصر
اعدت ادور في النور الصبح لقيت المية واخده الناحية اليمين كلها من قدام لورا بس المية بتتجمع جامد ورا يمكن علشان منحني العربية نازل شوية لتحت ورا
مع العلم المية اللي بحاول انشفها ملهاش لون ولا ريحه خالص ودرجت حرارتها هي هي حرارة الجو
والعربية مافيهاش مشاكل خالص في التكيف ولا بتسخن زيادة والشنطة من جوه ناشفه مفيهاش مية ولا بلل
ياريت حد يطمني لاني مفروض اني كنت بقضي اجازة العيد في البلد وكنت مسافر بالعربية ومفروض ارجع بيها اسكندرية تاني يعني مشوار 60 كيلو وطبعا انا قلقان من الموضوع ده يعمل مشكلة في العربية وانا علي السريع وطبعا التوكيل بعيد جدا عني دلوقتي غير انه اكيد هيكون مقفول في اجازة العيد
ونفس حد يقوللي اية ممكن يكون السبب (هل ممكن يكون من التكييف مثلا )

وشكرا ليكم اخوكم د/محمود

doctormae2002 30-08-2011 05:12 PM

الحقوني العربية غرقت من جوه

السلام عليكم ورحمة الله
كل عام وانتم بخير
برجاء المساعدة وابداء الرأي
ظهرت عندي مشكلة غريبة جدا في العربية انا معايا عربية رينو لوجان 2012 عاملة حوالي 1500 كيلو بس
امبارح بلليل اكتشفت حاجة غريبة جدا لقيت دواسة العربية ورا من اليمين قدام الكنبة غرقان ميه و واصل عند تحت الكرسي اللي جنب السواق ومفيش ميه خالص الناحية الشمال عند السواق ووراه
قعدت ادور في العربية علشان الاقي زجاجة مية واقعه مفيش خالص المهم قعدت انشف بفوطه واعصرها جابت حوالي ليتر مية غير البلل في قماش الدواسة
جيت اركب العربية الصبح لقيتها مبلولة نص نص من امبارح قلت معقول وركبتها رحت مشوار صغير حوالي 2 كيلو ومشغلتش التكيف فيه لقيت المية رجعت زادت تاني من الاول وفضيلت اعصر
اعدت ادور في النور الصبح لقيت المية واخده الناحية اليمين كلها من قدام لورا بس المية بتتجمع جامد ورا يمكن علشان منحني العربية نازل شوية لتحت ورا
مع العلم المية اللي بحاول انشفها ملهاش لون ولا ريحه خالص ودرجت حرارتها هي هي حرارة الجو
والعربية مافيهاش مشاكل خالص في التكيف ولا بتسخن زيادة والشنطة من جوه ناشفه مفيهاش مية ولا بلل
ياريت حد يطمني لاني مفروض اني كنت بقضي اجازة العيد في البلد وكنت مسافر بالعربية ومفروض ارجع بيها اسكندرية تاني يعني مشوار 60 كيلو وطبعا انا قلقان من الموضوع ده يعمل مشكلة في العربية وانا علي السريع وطبعا التوكيل بعيد جدا عني دلوقتي غير انه اكيد هيكون مقفول في اجازة العيد
ونفس حد يقوللي اية ممكن يكون السبب (هل ممكن يكون من التكييف مثلا )

وشكرا ليكم اخوكم د/محمود

khaled_1993m 30-08-2011 05:21 PM

رد: الحقوني العربية غرقت من جوه

بصراحة حاجة غريبة جدا ............. اكيد العربية دي مسكونة ههههههههههههههه
و كل سنة و انت طيب :balloons71:

Elsebily 30-08-2011 06:22 PM

ممكن تكون الميه دي من خرطوم التكثيف بتاع التكييف ممكن يكون مسدود او حاجه فينزل الميه من كويل التكييف ولو الخرطوم ده هو اللي مسدود هتلاقي الميه بتخرج من الكرسي اللي جنب السواق عشان الكويل فيها

albasha37 30-08-2011 06:29 PM

هي اكيد طبعا مياه من التكييف فياريت تركز في مياه تسريب التكييف المفروض انها بتسرب في الأرض فهل ممكن يكون فيه حاجة جعلت مكان التصريف يتجه ناحية السيارة نفسها لكن المفروض انها تظهر معاك من أول مرة شغلت فيها التكييف مش بعد 1200 كيلو ولا انت ماشغلتش التكييف إلا الان فقط ياريت تطمنا

الساعة الآن 10:34 AM.