مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تأجير السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=92)
-   -   اهم خطوات يجب اتخاذها عند تأجير سيارة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=24647)

hazem_khidr 25-04-2010 10:54 PM

رد: اهم خطوات يجب اتخاذها عند تأجير سيارة

و يستحسن بلاش ايجار في مصر :)
فعلا الايجار في مصر تجربه مرعبه بكل ما تحمل الكلمه من معاني
و شكرا لبدر باشا:)

adel omran 12-06-2010 08:20 PM

انا متفق معاك فى نصيحتك لكن بحكم انى مدير منطقه فى شركه ايجار سيارات عالميه لن اذكر اسمها حتى لايتم اعتباره اعلان لكن احب اقول لاى حد مقبل على التجربه دى انه يبعد تماما عن مكاتب الايجار والشركات المحليه وذلك للاتى
-فى المكاتب العاديه يقوم العميل بتوقيع ايصال امانه ( كارثه فى حد ذاته ) فى الشركات العالميه يتحمل العميل فى حاله الحوادث التى تودى الى هلاك السياره بالكامل مبلغ يتراوح مابين 200 دولار الى 250 دولار حيث تتكفل شركة التامين بباقى التكاليف
- فى المكاتب العاديه يتم تسليم السياره بطريقه لاتضمن للعميل معرفه ما بها من تجريح او خبطات , فى الشركات العالميه يتم عمل انسبكشن مصور للسياره يقوم العميل بمراجعته والتوقيع عليه والاحتفاظ بنسخه منه
- فى حاله الحوادث او الاعطال لا قدر الله يتم اعطاء العميل سياره بديله لاكمال فتره الايجار
- ايضا فى حاله الحوادث فان الشركات العالميه بمصر تقدم تامين على السائق فى حاله وقوع اى ضرر عليه اثناء القيادة

ملحوظه .... يوجد حوالى 5 توكيلات لشركات عالميه فى مصر تعمل فى مجال الايجار والليموزين
وانا مستعد لاى استفسار تانى وده رقمى 0123972569 اخوكم عادل

احمد بدر1978 12-06-2010 09:06 PM

شكرا يا استاذ بدر فين الكتالوج

ميدو منصور 14-06-2010 12:29 AM

ياريت الكل يبعد عن تاجير العربيات في مصر لان انا ليا معاها تجربة مؤلمة جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ومعلش لكل من يعمل في المجال دا اصل المجال دا بقي وسيله للنصب علي الناس يعني ايه الواحد يمضي علي وصل امانه يعني احنا غير الدنيا كلها في كل حاجه كدا طول عمري باجر عربيات في السعودية والامارات مفيش حاجه غير عقد الايجار بسسسسسسسسسسسسسسسسسس وتامين للعربيه حسب نوعها وللعربيات العاديه لا يتعدي 300 او 400 ريال لكن احنا في مصر صاحب العربيه بيقول يا رب ما ترجع سليمة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بدر بسيونى 14-11-2010 07:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدو منصور (المشاركة 198784)
ياريت الكل يبعد عن تاجير العربيات في مصر لان انا ليا معاها تجربة مؤلمة جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ومعلش لكل من يعمل في المجال دا اصل المجال دا بقي وسيله للنصب علي الناس يعني ايه الواحد يمضي علي وصل امانه يعني احنا غير الدنيا كلها في كل حاجه كدا طول عمري باجر عربيات في السعودية والامارات مفيش حاجه غير عقد الايجار بسسسسسسسسسسسسسسسسسس وتامين للعربيه حسب نوعها وللعربيات العاديه لا يتعدي 300 او 400 ريال لكن احنا في مصر صاحب العربيه بيقول يا رب ما ترجع سليمة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فعلا وياريت نخلى بالنا فى حالة اننا لازم ناجرها

الساعة الآن 08:50 PM.