مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   الصينى العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=42)
-   -   انا بفكر اشترى سيارة زوتى اكسبلوجن 2 اوتوماتيك ارجو المساعدة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=52947)

aly zafer 18-04-2011 06:24 PM

انا بفكر اشترى سيارة زوتى اكسبلوجن 2 اوتوماتيك ارجو المساعدة

1 مرفق
ارجو المساعدة بالنصح من السادة المتخصصين او مالكى السيارة فى الأتى:1-شرح امكانيات المحرك وخصائصة2-المميزات3-العيوب4-سعر استرشادى لاعادة البيع5-السعر الحالى المحدث لسعة 1600و1300 سى سى 6-اماكن الشراء بالاسكندرية7- سمعة الوكيل8- اسعار قطع الغيار والصيانة الدورية.................. واسف جدا للأطالة..وشكرا مقدما

hoolkol 19-04-2011 08:42 PM

رد: انا بفكر اشترى سيارة زوتى اكسبلوجن 2 اوتوماتيك ارجو المساعدة

اولآ السياره جميله جدا في شكلها و بالنسبه للكماليات (كامله) وبالنسبه للموتور فهو ياباني (ميتسوبيشي) والعربيه عاليه عن الارض فحترحمك من المطبات فهي بكل الميزات دي هفضل من اي عربيه تانيه في نفس سعرها.

mms 20-04-2011 01:10 AM

هى سعرها كام ؟

aly zafer 20-04-2011 05:14 PM

[COLOاية ياجماعة الخير هو مفيش حد عارف العربية دى ولأ اية أنا مستنى رد منذ ثلاثة ايام ومحدش معبرنى لعل المانع خيرR="Purple"][/COLOR]

stoop 21-04-2011 01:53 PM

فاصيلها اولا العربية نازله نوعين فى نوع موتور ميتسوبيشى 1300 سىسى بقوة 93 حصان عند 6000 د.ق مع عزم دوران 113 نيوتن. و النوع التانى موتور 1600 سىسى بقوة 106 حصان عند 6000 د.ق مع عزم دوران 134 نيوتن و ابعادها كالاتى ( 3.9م طول - 1.55 عرض - 1.67 ارتفاع ) العربية فيها وسائل ترفيه ممتعه جدا مثلا راديو Mb3\Cd - التكييف الأوتوماتيكى ذو سبع سرعات - القيادة المرنة + ان فيها فرامل abs , ebd وفى منها نسخة اوتوماتيك و مانوال الشكل القديم مكنش في غير مانوال بس و العربية عالية جدا يعنى مش هتحس بمطبات و حجمها مناسب يعنى العربية تكفى 4 اشخاص بالغين و مرتاحين بالكامل و مفيش تعب و ممكن تجيب طفل كمان يعنى 4 اشخاص بالغين + طفل و فيها مخادع راس خلفية و امامية و جنوط اسبور امامية و العفشة و الموتور هما ميتسوبيشى يعنى كانها عربية يابانى مش صينى و لما تكون جالس داخل العربية مش هتحس باى صوت و التكيف بتعها قوى جدا و العلامة بتاعت العربية اتغيرت بدل من علامة اكسبلجن بقت زوتى يعنى حرف z و دى افخم بكتير و بعد لما عدلوا العربية بقت شكلها فخمة و تحفة و هى عربية انسيابيه و على فكرة فيها 4 زجاج كهرباء و 2 مرايات كهرباء و تكيف و باور و سنتر و قفل مركزى للابواب و الكاسيت بتعها حديث جدا و ده سى دى +شاشة ديجيتال فيه و فى شاشة معلومات للسائق كمان و بالنسبة لمساحة الشنطة مش بطالة السيارة جميلة جدا جدا جدا.
اقتصادية فوق الوصف بالنسبة لحجم هذا و مناسية لشوارع مصر وعلى فكرة العربية بقت منتشره جدا فى اسكندرية و كلى واح لما اساله يقولى عربية ممتازة فوق الوصف و العربية تتمتع بعشفة مجهزة للطرق الوعرة ، وهيكل صلب مقاوم للصدأ. و بالنسبه للاسعار و اللى انا عرفته ان (مانوال جميع الكماليات ب 65الف جنيه ) رقم 3 _اوتوماتيك جميع الكماليات ب 70000) و ده على حسب معرفتى و انا متابع على طول و على فكرة انا شايف انها احسن سيارة صينية و ناجخة و على فكرة احسن من التيجو كمان هى التيجو اكبر بس الاكسبلوجن تكسب و كل اللى اشترو التيجو مش مبسوطين و بكل امانة لما بسال الناس عن الكسبلوج الجديدة بيشكروا فيها و كفاية انها منتشرة وانا شايف انها انجح عربية صينية

الساعة الآن 02:43 PM.