مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   شاهين ، ريجاتا ، دوجان (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=195)
-   -   الحل الأمثل والنهائي لمشكلة ارتفاع درجة حرارة السيارة الشاهين (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=37811)

مهند سالم 27-10-2010 02:38 PM

رد: ***|||-الحل الأمثل والنهائي لمشكلة ارتفاع درجة حرارة السيارة الشاهين-|||***

شكرا للأستاذ أحمد على الحل الجميل إلا قدمه لمن يحتاجه. وبالفعل هناك كثير من السيارات يكون بها عيوب في التصميم، وده شيء مشهور. تلاقي مثلا كثير من السواقين بيركب موتور عربية معينة على عربية ثانية لأنه بيخلي الأداء أفضل ، أو رادياتير عربية ثانية لأنه أحسن وأقوى أو يشيل الجنوت الأصلية ويركب جنوت بمواصفات معينة لأنها بتخلي العربية أثبت........ أو أو أو ........ وده شيء معروف ومشهور.
صحيح بعض الناس زي أستاذ فادي بيبقوا عندهم هذا القلق والتوجس من أي تعديل في السيارة. لكن ده مش معناه إن أي تعديل بيكون للأسوأ، هناك تعديلات كثيرا ما تكون مميزة.
وأخيرا الحل موجه للشخص الذي يعاني من مشكلة، ومن لا يعاني يحمد الله سبحانه على نعمته، ويطلب منه أن يديم عليه بركة سيارته.
شكرا للجميع

mr_astra 27-10-2010 03:11 PM

صلوا على النبى يا جماعة ما ينفعش كدة لا يمكن يكون اسلوب التحاور فى مسائل فنية بالشكل دة
يا جماعة لطفا ببعض صدقونى صاحب الموضوع له الف الف شكر وجزاة الله كل خير وكل اللى بيحاول يساعد ولو بمعلومة
الاخ اللى الحل من وجهه نظرة غير مجدى اتفضل قول رايك واحنا نسمعة بس لطفااااااااا
وكما قال صلى الله علية وسلم انما جئت لاتمم مكارم الاخلاق وكان الهدف من رسالة المصطفى صلى الله علية وسلم هى مكارم الاخلاق
يلة بوسو بعض بقى وخدو بعض بالحضن ما فيش حاجة تستاهل اللى بيحصل دة

ahmed1981 27-10-2010 06:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى (المشاركة 270219)
ردى و نصائحى ليست موجهه اليك,
دى موجه الى من يعانى من السخونة, و يريد حلا لاصلاح سيارته ×××××××××.

تم الحذف, اهانة مباشرة لا تليق كما انه لا يحق لك منع احدى الاعضاء من التعليق و ابداء الرأى فى مواضيعك

ahmed1981 27-10-2010 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goldenscorpion (المشاركة 270194)
شكرا يا بشمهندس أحمد على الحل الرائع بس أنا عندي مشكلة و هي ان أنا عندي عربية 128 موديل 1987 مشكلتي هي ان في الحر لما بدور العربية و الحرارة بتوصل للنص بتشتغل المروحة معايا عادي لكن لما بأمشي بيها الحرارة بتعلى و المروحة مش بتشتغل و بأضطر أشغلها من المفتاح اللى جوة و لما بأقف و أكشف ع المية في الرادياتير و في القربة بألاقيها زي ماهي مانقصتش ..... و حتى بالليل لما بأمشي بيها بيحصل نفس الكلام الحرارة بتعلى لبعد النص و ساعات بتقرب من المنطقة الحمرا و لما بأشغل المروحة من عندي بتنخفض الحرارة لأقل من الربع مع ملاحظة ان أنا لما بأمشي بيها في الشمس في الصيف وبأبقى مشغل المروحة على طول الحرارة مش بتنزل عن النص فأية المشكلة اللي عندي و اية حلها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

غالباً عندك مشكلة في كابل الأرضي
حاول تتأكد إن الكابل القادم من الطرف السالب للبطارية موصل جيداً بجسم السيارة وجسم المحرك

NicEgypt 27-10-2010 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 (المشاركة 269030)
للأسف ظن حضرتك خاطيء
السخونة لم تكن تهييساً

ولو حضرتك العربية عندك لا تسخن فالحمد لله

لكن هذا لن يغير الوقع عند الكثير الكثير الكثير وأنا واحد منهم
من الذين يعانون من المروحة الفاشلة للشاهين

أيضا هذه الملاحظه خاطئة أيضاً عفواً

لأن المروحة تعمل على ثرموستات يعمل بين درجتي حرارة محددتين

وأشكر الأستاذ حازم على ملاحظته لذلك في رده

وأشكركم جميعاً على ردودكم

+++1
هذا ما كنت انوي قولة .. ووجدتة مكتوباَ .. وقالة استاذ حازم ايضاَ حول عمل الترمستات ودقة التبريد .
فكرتك رائعة اخى وقمت سابقاَ بعملها رغم عدم اتملاكى للشاهين لكنها فعلا فكرة رائعة ومفيدة .

الساعة الآن 08:05 PM.