مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   أوبترا (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=156)
-   -   كارثة فى الاوبترا - ارجوا من الجميع التفاعل (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=2045)

karem ali 24-05-2009 07:23 PM

رد: كارثة فى الاوبترا - ارجوا من الجميع التفاعل

والله يا جماعه انا كنت ناوى اشترى الاوبترا بس بعد الى انا قريته انا مترضض جدا ده يا راجل الصينى مش بيعمل كده وفى النهايه هل الكلام الى على الاوبترا و الافيو ده صحيحptmnlo123per176
<!-- / message -->

Payoo 01-06-2009 04:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED (المشاركة 4668)
ليه يعنى هو كان جايب عربيه من راديو شاك
يا راجل دى عربيه معديه ال90 الف يبقى لازم يفضل ورا حقه

طب ياريت كل التوكيلات والمحلات في مصر تبقى زي "راديو شاك" ولا حتى ربع نظام "راديو شاك"
"راديو شاك" لو رحت له بعد شهر من شرائك السلعة عشان ترجعها تاخد فلوسك وانت واقف من غير ولا كلمه ومن غير أبداء أسباب حتى
ولو بعد ثلاثة شهور ظهر عيب في السلعه يغيرهالك على طول ومن غير كتر كلام .... نظام امريكي بقى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo3bdolrahman (المشاركة 4669)
يا جماعة الخير بدون إنفعال هوا مالوش عند التوكيل غير إنهم يصلحوا المشكلة الموجودة تماما بدون أن يتحمل أى مصاريف إ
أرجو أن لا يكون ما سبق محبط و لكن هذه هى الحقيقة من الناحية الفنية و القانونية و ذلك عن تجربة.
و المساعدة الوحيدة من جانب الوكيل اللى ممكن يقدمهالك هو أن تدفع مبلغ أقل كفرق سعر عند إستبدال السيارة عنده بأخرى من نفس الموديل أحدث أو نفس السنة و تحتسب فترة إستخدام على السيارة القديمة حتى لو ماشية الف كم فقط.. ptmnlo123per160

الكلام ده هو المفيد
الله ينور عليك يا باشمهندس هاني

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somawmotors (المشاركة 4716)
وانا اعرف ان في واخده دكتوره كانت شاريه باسات من سنتين وكان فيها عيوب والوكيل ماطلها فلما بلغت الجهاز رد لها المبلغ اللي دفعته 250 الف جنيه.
وعلي الصعيد العالمي شركة مازدا اليابانيه مره في بريطانيا كانت احدي سياراتها فيها عيب (تقريبا ار اكس 8) واستردت السيارات اللي باعتها للعملاء وخيرتهم بين اصلاحها او اخد تعويض.
فالمفروض يبلغ جهاز حماية المستهلك

أنا معاك أنه يبلغ جهاز حماية المستهلك عشان يبقى في جانب محايد يحكم على العربيه بعد الأصلاح لكن مش من حقه أنه يرجع العربيه ككل
والأمثله إللي حضرتك ضربتها دي مش واضح فيها العيوب إللي خلت الشركات دي ترجع العربيات تاني

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_hussein (المشاركة 29017)
معلش هو احنا ليه بنقلق من فتح المحرك طالما فى التوكيل
و بعدين المحرك زى اى حاجة فى العربية ممكن اغير حاجة فيه
اللى يعيب العربية ان وش السلندر يتقشط لكن ده اتغير بجديد ايه المشكلة

لو كان فيه حاجة تانية فى المحرك اتأثرت كانت هتتغير و لو كان المحرك كله محتاج للتغيير مافيهاش اى مشكلة و ده حق العميل

الكلام ده موزون جدا
شكرا يا باش مهندس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali (المشاركة 47297)
والله يا جماعه انا كنت ناوى اشترى الاوبترا بس بعد الى انا قريته انا مترضض جدا ده يا راجل الصينى مش بيعمل كده وفى النهايه هل الكلام الى على الاوبترا و الافيو ده صحيحptmnlo123per176
<!-- / message -->

الأفيو أنا معاك لكن الأوبترا ماتهيقليش أن حاله وللا اتنين تخلينا نقول عليها انها سيارة سيئة

wela76 09-07-2009 03:34 PM

انا لسه شاري اوبترا 2009 من يومين ،،،، فا ماترعبونيش ptmnlo123per118

اهم حاجه الضمان لم الدور و غير الجوانات و الفلاتر
انا كان عندي فيات 132 و عملتلها عمرة كامله مرة و مرة تانيهطقم بستم و جوانات و خلافه
طالما الشغل كويس و الفنيين كويسين مافيش خوف و الموتور حايرجع لحالته الطبيعية ( بس في تليين الأول طبعا ptmnlo123per124

اعتقد ان الحالات الفردية موجوده في كل انواع العربيات ، ولا ايه

امام بدر 18-07-2009 05:10 AM

الموضوع صعب خصوصا ان السيارة مصنعة بكوريا واعتقد انها مسئولية بتوع الجودة بمنصور ولك الحق فى تغيير الوش دون عمل خرط للقديم وتركيبة وربنا يقويك دة نصيب انا عندى اوبتر احمد الله ذى الفل بعد 60000 كم دون اى شكوى واظنها من اجود السيارات فى فئتها الله يعينك

aymanay32 06-09-2010 04:06 PM

فى الاخر دى عيوب صناعة و اللى يقدر ميشتريش اى عربية من مصر و يجيبها من الخارج يبقى حصلت له النجاه من عيوب الصناعة و الجودة السيئة للسيارات اللى بتتباع فى توكيلات مصر

الساعة الآن 06:58 AM.