مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ستروين Citroën (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=18)
-   -   تجربتي مع c3 في مركز صيانة سيتروين - أوتوتك جسر السويس (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=74543)

Sameh Ragih 20-12-2011 11:59 AM

تجربتي مع c3 في مركز صيانة سيتروين - أوتوتك جسر السويس

بعد مرمطة و رحلة شقاء مع الكوري و الصيني (الزيرو) هداني الله إلى التفكير في الأوروبي يعني ألماني ماشي فرنساوي أوكي و حتى فكرت في الأمريكاني المهم أدخل في زمرة أصحاب السيارات اللي نقدر و بكل ثقه نقول عليها *محترمة*
المهم.. فضلت أدور على أوروبي أوتوماتيك محترم و أفضل حاجة لقيتها في حدود إمكانياتي هي السيتروين C3.. و بعد بحث مكثف كانت النتيجة التي توصلت إليها هي أنها سيارة محترمة و صعب أركب بتمنها حاجة في نفس إمكانياتها و أداءها بس بشرط ماتستخسرش فيها الصيانة الدورية و قطع الغيار الأصلية.
و من هنا إستطعت عمل مقارنة شاملة و الوصول إلى مركز صيانة في جسر السويس القائمين عليه ناس في منتهى الإحترام و الأمانة.. أنا مش هاذكر تفاصيل كتير عن المكان علشان الإداروة ماتعتبرش ده إعلان لكن أقدر ألخص تجرتي في زيارتين...
الأولى: كانت لعمل الصيانة الأساسية لأي سيارة مستعملة.. يعني سيور (كاتينة و مجموعة) و فلاتر (هواء و بنزين) و check كامل على العفشة و الكنترول بالكمبيوتر, الزيارة إستغرقت يوم كامل (من 9:30ص حتى 6:00م) و كان يوم جمعة.
الثانية: و كانت يوم الجمعة أيضاً و كان الهدف منها الكشف على مجموعة من الملحوظات التي سجلتها بناءاً على طلب صاحب المركز ليكون بمثابة أمر شغل.. و كان عندي أمل إني أخلص في نفس اليوم و لكني فوجئت بأن المهندس يطلب مني ترك السيارة لمدة لا تقل عن ثلاثة أيام و يوم للتجربة و لما سألت ليه كانت إجابته مقنعه... ممكن أخلصلك طلباتك كلها النهاردة بس من الأخر (هاتلصأك) يا إما تسيبلي العربية و أشتغل بما يرضي الله و أنا بصراحة إقتنعت وإن شاء الله هاستلمها يوم الجمعة الجاية علشان أنا مسافر في شغل و راجع الخميس بالليل.

ملحوظاتي المتواضعة عن الزيارتين:
1- الناس اللي في المركز كلهم بيفهموا و مافيش حد بيفتي.
2- صاحب المركز كان داخل ببدلة قطيفة شيك... و في خلال ربع ساعة لقيته لابس عفريته و جزمة سيفتي وواقف مع الصنايعية.
3-منذ أول زيارة و حتى الأن هناك متابعة مستمرة من صاحب المركز بالتليفون و مافيش مره إتصلت بيه إلا و لازم يرد و لو ماردش يكلمني بعديها.
4- مبدأ (التلصيم) غير موجود.. يعني مايخلكش ترجعلة تاني بنفس العيب و لكن يعملك شغلك مظبوط علشان تبعتله زباين جديدة على سمعة المكان.
5- أسعار الصيانة و قطع الغيار الأصلية مكلفة بعض الشيء و لكن في مقابل الخدمة و جودة الصيانة و قطع الغيار المعمرة كل شيء يهون.
6- المكان نفسه كبير و منظره مشجع يعني ماتحسش إنك داخل ورشة الأسطى بلية.. أبداً.. المكان كبير مبنى ثلاثة أدوار.

في النهاية أنا قلت الكلام ده كرد للأمانة اللي إستخدمها صاحب المركز معايا و ماليش أي مصلحة معاه على فكرة.. و ماحبتش أذكر تفاصيل ليها علاقة بالمكان أو أرقام التليفونات إحتراماً للإدارة و أي حد ليه إستفسار أنا في الخدمة.<!-- google_ad_section_end -->

nodey 20-12-2011 12:39 PM

رد: تجربتي مع c3 في مركز صيانة سيتروين - أوتوتك جسر السويس

الله يعطيك خيرها ويكفييك شرها
هي اتوماتيك وله عادي
لو اتوماتيك اخبار الفتيس معاك ايه
سجل اي مالحظات علي الفتيس

mar mar 20-12-2011 12:42 PM

ROSE4UROSE4UROSE4UROSE4UR OSE4U
تسلم علي التقرير ده
واهل بيك في المنتدي

Sameh Ragih 20-12-2011 12:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nodey (المشاركة 576650)
الله يعطيك خيرها ويكفييك شرها
هي اتوماتيك وله عادي
لو اتوماتيك اخبار الفتيس معاك ايه
سجل اي مالحظات علي الفتيس

هي أوتوماتيك, و الحمد لله حالة الفتيس ممتازة و لا أعتقد أن عندي ملاحظات تذكر بل بالعكس أداء الفتيس من أفضل الأوتوماتيك اللي ركبته مع ملاحظة إن العربية 1400cc مش 1200

Sameh Ragih 20-12-2011 12:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar (المشاركة 576654)
ROSE4UROSE4UROSE4UROSE4UR OSE4U
تسلم علي التقرير ده
واهل بيك في المنتدي

شكراً لذوقك :lvly:

الساعة الآن 03:44 PM.