مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   برايد Pride (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=136)
-   -   انا جبت السايبا برايد الجديده وده كل شيى عنها بالصور (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=5368)

tawfic 18-02-2009 11:31 PM

رد: انا جبت السايبا برايد الجديده وده كل شيى عنها بالصور

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram (المشاركة 23544)
الف مبروك يا استاذ توفيق
ربنا يديك خيرها و يحفظك من شرها ... ويباركلك فيها

الله يبارك لحضرتك والف شكر

هيمو 19-02-2009 01:04 AM

الف مبروك ربنا يديلك خيرها ويكفيك شرها. بس كنت عايز اعرف استهلاكها في البنزين قد ايه؟

tawfic 19-02-2009 02:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيمو (المشاركة 23576)
الف مبروك ربنا يديلك خيرها ويكفيك شرها. بس كنت عايز اعرف استهلاكها في البنزين قد ايه؟

التنك انا باملاه 37 ليتر بيستهلك حوالى 550 كيلو

hazem_khidr 19-02-2009 05:48 AM

الف الف مبروك يبا توفيق باشا
ربنا يديك خيرها و يحميك من شرها يا رب
يا تري اخبار التقفيل معاك ايه؟؟ حلو ولا وحش؟؟

AbOnOrA 19-02-2009 06:47 AM

الف مبروك يا استاذ توفيق وربنا يهبك خيرها ويبعد عنك شرها

اولا انا معايا برايد (الكورى) ومعايا البرايد الايرانى (سابا) الموديل اللى قبل بتاعة حضرتك

والاتنين ماشاء الله ممتازين وعربيات شقى فأطمئن تماماً لاختيارك وحافظ على العربية

وديه بعض النصائح البسيطة :

1- يفضل عمل مراجعة على تقفيل العربية بنفسك ويشمل الاتى
تربيط عفشة - تربيط مسامير مفصلات الابواب والتابلوه وتربيط الكراسى ومالى ذلك

2- لو حسيت ان الدبرياج تقيل معاك اظبط وضعيتة من حوض العربية هتلاقية على يمين الموتور ومتعلبش فى اى ريجلاش او حاجة مجرد ظبط السلك ومستوى الشد بتاعة فقط

3- اهتم بالكشف على البطارية شهرياً (معلش) لان 80% من البطاريات الايرانية مبتكملش السنة

4- مهم جدا
عود نفسك على طريقة قيادة العربية لان العربية بتمشى لمجرد انك ترفع رجلك من على الدبرياج فاظبط ارتفاع الدبرياج زى ماقولتلك فوق وخلى رجلك خفيفة على الدبرياج ومتدوسش بنزين الا بعد ما رجلك تترفع من على الدبرايج وبكده تضمن افضل استخدام واطول عمر لاسطوانة الدبرياج - علماً بان ناس كتير فوتت الاسطوانة بتاعة الدبرياج للسبب ده

5- زود مياة الريداتير من القربة دايماً وبلاش من الريداتير نفسة علشان غطاء الريداتير بيبوظ بسرعة

6- اوعى اوعى اوعى تغسل العربية بالجاز لان العربية انجكشن وفيه سنسورز بتبوظ بسرعة من الجاز زى ال TPS وكمان علشان الكاوتش والخراطيم متتأكلش
فالافضل انك تغطى العربية على طول علشان متتوسخش من جوة بسرعة ولما تحب تغسل الحوض يبقى هواء ووممكن فوم ويزال بالهواء ايضاً وبس

7- ربنا يحفظا جميعاً خد بالك ان العربية جراية جدا وسحبها ماشاء الله ممتاز لكن ثبات بالكاوتش الفابريكا مستحيل حضرتك هتلاقيها ثابتة فى السير الطوالى ماشى (ومع السحب والعزم) لكن لو رفعت رجلك من على البنزين وحاولت تاخد غرزة فوق 120 - 130 (بالنسبة للسيدان) هتلاقى العربية بتعوم منك فيا اما تغير الكاوتش لو بتحب الجرى او تمشى بالعقل بيها

ديه الحاجات اللى فى بالى دلوقتى ولو حضرتك احتجت اى حاجة انا تحت امرك

والف مبروك مرة تانية على شهاب 3 ptmnlo123per1126

الساعة الآن 08:13 PM.