مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تجارب اﻷعضاء (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=178)
-   -   معرفة اي حاجه عن تركيب السيراميك (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=66955)

motez 03-04-2013 08:54 PM

رد: معرفة اي حاجه عن تركيب السيراميك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدي 84 (المشاركة 865372)
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته واعتذر عن التاخير في الرد اما عن سؤال حضرتك اسبوع كافي لنشفان السقيه نعم كافي وزياده لكن واطمئن الاحمر لن يدخل علي الابيض لكن اعتقد ان السبب هو عدم تقليب الاوكسيد علي الاسمنت الابيض بصورة جيده وبالتالي تكون الفواصل بعضها غامق وبعضها فاتح وبل الفواصل بالماء يظهر هذا العيب ويختفي تدريجيا كل ما الماء بينشف والله اعلم وانتظر تعليق حضرتك ان كان هذا ما يحدث ام لا

بليت الفواصل مياه ذى ما حضرتك قولتلى لكن طلعت متجانسه يمكن علشان اللون غامق انا عامله نبيتى غامق مش عارف ايه الحل مفيش اى حاجة تثبته .. ... والف شكر لحضرتك على ردك واهتمامك

حمدي 84 05-04-2013 11:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة motez (المشاركة 867498)
بليت الفواصل مياه ذى ما حضرتك قولتلى لكن طلعت متجانسه يمكن علشان اللون غامق انا عامله نبيتى غامق مش عارف ايه الحل مفيش اى حاجة تثبته .. ... والف شكر لحضرتك على ردك واهتمامك

انا اسف اني لا استطيع التشخيص السليم لاني لا اري الوضع لكن اقول علي حسب الوصف لكن فيه ثوابت لا تتغير وهي ان الغامق يختلط بالفاتح بعد ما نشف هذا لا اظنه يحدث لكن ممكن يكون اثناء السقيه ان الفاصل بين الغامق والفاتح اثناء الكوي والتطويق بيختلط ببعضه لان القماشه بيكون فيها اللون الغامق اثناء التطويق علي الغامق وبالتالي وانت بتطوق الفاتح تجده ياخذ بعض الغامق من القماشه وهذا خطا يحدث احيانا لكن ما احسب ان تقع فيه انت لان صاحب المكان بيكون عنده اهتمام اكثر من العامل والشكر لله وربنا يوفقك

motez 05-04-2013 03:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدي 84 (المشاركة 868044)
انا اسف اني لا استطيع التشخيص السليم لاني لا اري الوضع لكن اقول علي حسب الوصف لكن فيه ثوابت لا تتغير وهي ان الغامق يختلط بالفاتح بعد ما نشف هذا لا اظنه يحدث لكن ممكن يكون اثناء السقيه ان الفاصل بين الغامق والفاتح اثناء الكوي والتطويق بيختلط ببعضه لان القماشه بيكون فيها اللون الغامق اثناء التطويق علي الغامق وبالتالي وانت بتطوق الفاتح تجده ياخذ بعض الغامق من القماشه وهذا خطا يحدث احيانا لكن ما احسب ان تقع فيه انت لان صاحب المكان بيكون عنده اهتمام اكثر من العامل والشكر لله وربنا يوفقك

انا اقصد انى لو بليت صباعى مياه و حتى من غير بلل وحطيته على الغامق وسحبته بصباعى الاقى العامق طلع بره الخط وجه على البلاط الابيض ...

طيب يا استاذ حمدى انا عندى لون نبيتى غامق بلاستك من يوتن ينفع اجيب فرشة رفيعة وادهن الفواصل ولا هيكون هناك ضرر ............ واسف لتعبك معايا ..

Nader Nagy 05-04-2013 07:06 PM

بأذن لله هاحتاجج قريبا جدا
بس أنا ساكن فى
" شبرا مصر "
هاينفع ولا ,,,
ومش هاوصيك فى الــ.....!!!
:Wkiss5: :Wkiss5::Wkiss5:

حمدي 84 06-04-2013 09:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nader Nagy (المشاركة 868195)
بأذن لله هاحتاجج قريبا جدا
بس أنا ساكن فى
" شبرا مصر "
هاينفع ولا ,,,
ومش هاوصيك فى الــ.....!!!
:Wkiss5: :Wkiss5::Wkiss5:

لو مينفعش علشان خطرك انت ينفع واما عن الوصيه فسلمها لله وهو الموفق والمستعان

الساعة الآن 01:20 PM.