مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تقسيط السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=62)
-   -   أبحث عن تقسيط سيارات بدون بنك :: أرجو المساعدة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=791)

hamdyhassan 07-10-2011 02:52 AM

رد: أبحث عن تقسيط سيارات بدون بنك :: أرجو المساعدة

السلام عليكم
انا موظف فى شركة كبيرى والحمد لله واجمالى المرتب 6450 جنية شهرى
انا محتاج اعرف فى امكانية ان اشترى سيارة F3 ولكن للاسف لا يوجد تقديمة
نرجو الافادة والرد وعلى فكرة انا مقيم فى السويس
وشكرا

Saif eldien 09-10-2011 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamdyhassan (المشاركة 528041)
السلام عليكم
انا موظف فى شركة كبيرى والحمد لله واجمالى المرتب 6450 جنية شهرى
انا محتاج اعرف فى امكانية ان اشترى سيارة F3 ولكن للاسف لا يوجد تقديمة
نرجو الافادة والرد وعلى فكرة انا مقيم فى السويس
وشكرا

لازم يكون فى مقدم
للاستفسار السريع
09009488

nader_badawy 27-10-2011 01:32 AM

السلام عليكم ورحمة الله

انا عاوز اجيب سياره زيرو - تقسيط إسلامى - مقدم 30000 - قسط 1000- على 5 سنين ..

أو سيارة مستعمله بالتقسيط - فيرنا اتوماتيك أو ميتسوبيشى لانسر كرستاله 98 أو99 او2000 تكون فبريكا جوه وبره - اتوماتيك بحالة ممتازه -- أنا موظف حكومى واستطيع توفير اثبات دخلى الشهرى
فما هى إحتمالات توافر سيارة مناسبة لإمكاناتى المادية سواء كانت مستعملة أو زيرو ؟
وهل هناك بدائل أخرى تناسب قدراتى المادية أيضا فى الجديد أو المستعمل ؟

hf2m2002 29-10-2011 05:58 AM

يا جماعة الحلال بين والحرام بين والموضوع بسيك جدا اللي يملك العربية هو اللي تقسيطك من عنده حلال 100% واللي مايملكش العربيه يبقى لف ودوران وحيل وربا بين والله اعلى واعلم

Dr. msa 09-11-2011 12:11 AM

فى حاجة مهمة جدااااااااااااااااااااا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED (المشاركة 6437)
سيدى الفاضل انا عندى تعليق من وجهه نظرى هو مهم على كلام حضرتك فى النقطه اللى قلت فيها (لاتبع ما ليس عندك)الكلام ده حقيقى وفعلا وجهه نظر زميلنا اللى بيقول ان المعرض اشبه بجراج كلام منطقى جدا
انت بتشرتى بالتقسيط من البنك والبنك بيبيعلك ما عنده لانه بيشترى العربيه ويبيعهالك باعهالك كاش باعهالك تقسيط هو حر
انا معتقدش انى لو اشتريت عربيه وبعتها لاى حد سواء كاش او قسط هتبقى حرام (انى اكون تاجر ده مش حرام)(او زى ما كان فيه نظام زمان هو الدلاله اللى بتشترى الحاجه وتبيعها للناس بالقسط وتاخد هامش ربح) معتقدش ان ده حرام لانى ببعيع حاجه بتاعتى (العربيه البنك بيشتريها وبتبقى بتاعته بس طبعا مفيش بنك هيحطلك العربيه فى مقره لازم تاخدها من المعرض)وبالمنظر ده احنا ممكن نعتبر ان المعرض ده مجرد معرض وانى مبتعاملش معاه فى اى حاجه لان كل تعاملى مع البنك انا ممكن كمان اروح عللى طول للبنك واطلب انى اقسط عربيه معينه بنظام معين وهما يتصرفوا بقى ويجيبولى معرض اخد من عنده العربيه بس لكن انا لا هدخل المعرض ولا هعرفهم ولا ليا بيهم اى علاقه غير انى باخد منهم العربيه بس يعنى المعرض اشبه بالامانات اللى بتبقى فى اى مكان مش اكتر من مكان البنك حاطط عنده العربيه
دى وجهه نظرى وارجو ان محدش يتضايق منها

لازم البنك يكون مالك السيارة بالفعل وقبل تحرير العقد يعنى مينفعش تمضى فى البنك على قرض شراء سيارة وهى لسه فى المعرض وكمان ميكنش ملزم شراء السيارة دى ليك ( يعنى لوانت مشترتهاش اى حد تانى ممكن يشتريها قسط او كاش وبكده تكون العربية فعلا ملك البنك مش المعرض ) وميكنش فيه غرامة تأخير
واظن ان مفيش بنك ممكن يعمل حاجة ذى كده
وبعدين يا أخى اشترى عربية بسيطة على أد فلوسك وربنا هايباركلك فيها لقول الرسول صلى الله عليه وسلم ( من ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه ) فيما معناه
وجزاكم الله خيراً

الساعة الآن 07:58 PM.