مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   ساعدونى لانى بجد زهقت (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=95965)

yaghmor 27-08-2012 09:11 AM

ساعدونى لانى بجد زهقت

السلام عليكم
من فضلكم انا كنت بسال عن سيارة المعاقين وهل الحوار دة ماشي دلوقتى وبعملة ازاى انا عايزة اجيب عربية من فرنسا بس عايزة سعر بسيط جدا ياترى اية نوعها ومواصفاتها مش عايزة جمبرك لانى جبت عربية من خمس سنين دايو لانوس من الامارات 2001 وخدوة منى بالجمرك 11 الف مع ان العربية بيقولة متستهلش كل دة المهم الله يباركلكم انا عايزة عربية بس الجمرك دة افهمة ازاى واقدر اقدر قيمة الجمرك ازاى ومعلش كمان انا عايزة استرد المبلغ الا دفعتة بعد مارفعت حظر العربية القديمة اعمل اية واية الاجراءات وشكرااا

yaghmor 28-08-2012 05:21 AM

رد: ساعدونى لانى بجد زهقت

محدش رد علية من فضلكم

tham1010 30-08-2012 04:47 PM

يا أخى حضرتك الظاهر فى أمور غائبة عن حضرتك..

أولا إستيراد السيارة بنفسك هو أمر صعب قليلا ويجب ان يكون لك شخص فى فرنسا حتى يعاين السيارة جيدة ويتأكد إنها بحالة فنية جيدة لانك لما تشترى مش هتعرف تخلص منها قبل 5 سنوات.

بالنسبة لانواع السيارات الفرنسية فهى كثيرة والأكثر شهرة هو بيجو طبعا وهتلاقى المانى وخلافة ولكن كل هذا لا يهم المهم انه كلما ارتفع سعر السيارة الجمرك هيرتفع. كما اوضحت لك من قبل كل سيارة بيكون لها سعر مصنع كسيارة جديدة. فرضا سيارة 1600 سى سى ثمنها جديدة 100 الف جنية بيخصموا منه 20 الف إعفاء يبقى المبلغ اللى هيشتغلوا عليها هو 80 الف كمان بيكون فى خصم إستهلاك لانها سيارة مستعملة بحد اقصى 50% للموديلا الاقدم من 2003 تصبح قيمة السيارة 40 الف جنية هذا المبلع بيحسب عليه 40% جمرك و 10% ضريبة مبيعات و 3% رسم تنمية تصبح قيمة المبلغ المدفوع للحكومة 21 الف جنية تقريبا

طبعا وجود بعض الكمليات والفول أبشن بتغلى الجمرك شوية وأكيد هتدفع مصاريف ارضية وشحن ومصاريف تخلص جمركى ومخلص جمركى.

أما عن سؤالك عن إسترداد قيمة ما دفعته لفك الحظر فهذه قيمة لا ترد فهى حق للدولة طالما فكت الحظر عن السيارة قبل مرور 5 سنوات من تاريخ شراء سيارة المعاقين. اعتقد حضرتك بتقصد إسترداد قيمة ضريبة المبيعات اللى بيترفع لها قضية وبتكون فى حدود 4500 جنية أو اكثر قليلا.. هل هذا المقصود؟؟؟

yaghmor 31-08-2012 03:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 749146)
يا أخى حضرتك الظاهر فى أمور غائبة عن حضرتك..

أولا إستيراد السيارة بنفسك هو أمر صعب قليلا ويجب ان يكون لك شخص فى فرنسا حتى يعاين السيارة جيدة ويتأكد إنها بحالة فنية جيدة لانك لما تشترى مش هتعرف تخلص منها قبل 5 سنوات.

بالنسبة لانواع السيارات الفرنسية فهى كثيرة والأكثر شهرة هو بيجو طبعا وهتلاقى المانى وخلافة ولكن كل هذا لا يهم المهم انه كلما ارتفع سعر السيارة الجمرك هيرتفع. كما اوضحت لك من قبل كل سيارة بيكون لها سعر مصنع كسيارة جديدة. فرضا سيارة 1600 سى سى ثمنها جديدة 100 الف جنية بيخصموا منه 20 الف إعفاء يبقى المبلغ اللى هيشتغلوا عليها هو 80 الف كمان بيكون فى خصم إستهلاك لانها سيارة مستعملة بحد اقصى 50% للموديلا الاقدم من 2003 تصبح قيمة السيارة 40 الف جنية هذا المبلع بيحسب عليه 40% جمرك و 10% ضريبة مبيعات و 3% رسم تنمية تصبح قيمة المبلغ المدفوع للحكومة 21 الف جنية تقريبا

طبعا وجود بعض الكمليات والفول أبشن بتغلى الجمرك شوية وأكيد هتدفع مصاريف ارضية وشحن ومصاريف تخلص جمركى ومخلص جمركى.

أما عن سؤالك عن إسترداد قيمة ما دفعته لفك الحظر فهذه قيمة لا ترد فهى حق للدولة طالما فكت الحظر عن السيارة قبل مرور 5 سنوات من تاريخ شراء سيارة المعاقين. اعتقد حضرتك بتقصد إسترداد قيمة ضريبة المبيعات اللى بيترفع لها قضية وبتكون فى حدود 4500 جنية أو اكثر قليلا.. هل هذا المقصود؟؟؟

روح ياشيخ ربنا يكرمك ويجعل الجنة من نصيبك ايوة انا بقصد الضريبة الا حضرتك بتقول عليها وشكرا للشرح الوافي جعلة بميزان حسانتك

I.fouad 31-08-2012 03:10 PM

معلومات مهمة فعلا مشكووووووووووووور:fun_36_ 1_39[1]:

الساعة الآن 08:06 PM.