مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مصر بايكرز (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=146)
-   -   لكل محبى الدراجات - و تعديلها-مساعدة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=85409)

momen_bondok 29-04-2012 10:05 PM

رد: لكل محبى الدراجات - و تعديلها-مساعدة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wwael12345 (المشاركة 661359)
متشكر جدا لمرور حضرتك السريع
الكبالن هنا عشان كل عجلة تكون متحركة بزاتها - لان الكبان افضل فى اى مركبات
و لو جبت الكرونة مش هينفع تركب مع الجمزير خالص--- و فرضا عملت كرونة و انت ماشى لو طلعت عجلة عا حجر هتلافة الموتسكل كلة اترفع من هذا الجانب === لكن الكبلن مرن مع العجلة و لو طلعت عا نفس الحجر اللى هيترفع هو العجلة دى بس
اتمنى تكون وجهة نظرى وصلت كما اتخيلها

هى بصراحة فكرت حضرتك ممتازة كفاية إنك عايز توصل لافضل نتيجة وبخصوص الكبالن انا بصراحة مش فاهم وجهه نظرك إلي انا اعرفة إن الكبالن مهمتها الإستمرار فى الحركة حينما توجة العجل يمين وشمال إنما بخصوص كلام حضرتك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wwael12345 (المشاركة 661359)
=== لكن الكبلن مرن مع العجلة و لو طلعت عا نفس الحجر اللى هيترفع هو العجلة دى بس

كلام حضرتك دة لا ينطبق على الكوبلن إنما ينطبق على شريحة معدنية بتكون مُثبتة فى جسم المركبة للسماح للعجلة للتحرك أعلى وأسفل وطبعا المساعد والسوستة بيقومو بجعل الصعود للاعلى والهبوط للاسفل بطئ نسبياً حتى لا يوثر على جسم المركبة

بصراحة أنسب حل هو إن حضرتك تركب عجلتين بجانب العجلة الرئيسية الخلفية يعنى مش هتعمل اى تعديل فى الميكانيكا والعجلتين هيكونو مساعدين فقط وبخصوص الكرونة انا فكرت فيها لقيت تنفيذها صعب جدا لانك هتغير فى الميكانيكا بشكل رهيب

أنا مش بثبط من عزمك بالعكس انا فعلا نفسى توصل لحل مناسب وإيضا نحن فى إنتظار رأى الخبراء وأسف على الإطالة

wwael12345 30-04-2012 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng Well (المشاركة 661363)
طب هل حضرتك عاوز تشيل العجلة الخلفية لغرض معين وللا ايه اصل انا بشوف الناس كل اللى بتعمله انهم بيركبو عجلتين واحدة يمين وواحدة شمال بس والحركة بتبقى عن طريق العجلة اللى فى النص بس يعنى العجلتين اللى على الاجناب دول بمقام سنادات بس . الموضوع سهل جدا الا اذا حضرتك عايز مواصفات خاصة

يا كبير انا مش عاوز مواصات خاصة و لا حاجحة
بس كل ما فى الموضوع- ان طالما ف امكانية عمل الافضل فلماذا لا ننفذ على ارض الواقع
و طالما هناك من يستشير و من يدلى برائية فاعتقد لن نضل
مرسى جدا للمشاركة و ابداء الرئى
----------------------------------------- جارى العمل

wwael12345 30-04-2012 12:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momen_bondok (المشاركة 661909)
هى بصراحة فكرت حضرتك ممتازة كفاية إنك عايز توصل لافضل نتيجة وبخصوص الكبالن انا بصراحة مش فاهم وجهه نظرك إلي انا اعرفة إن الكبالن مهمتها الإستمرار فى الحركة حينما توجة العجل يمين وشمال إنما بخصوص كلام حضرتك

كلام حضرتك دة لا ينطبق على الكوبلن إنما ينطبق على شريحة معدنية بتكون مُثبتة فى جسم المركبة للسماح للعجلة للتحرك أعلى وأسفل وطبعا المساعد والسوستة بيقومو بجعل الصعود للاعلى والهبوط للاسفل بطئ نسبياً حتى لا يوثر على جسم المركبة

بصراحة أنسب حل هو إن حضرتك تركب عجلتين بجانب العجلة الرئيسية الخلفية يعنى مش هتعمل اى تعديل فى الميكانيكا والعجلتين هيكونو مساعدين فقط وبخصوص الكرونة انا فكرت فيها لقيت تنفيذها صعب جدا لانك هتغير فى الميكانيكا بشكل رهيب

أنا مش بثبط من عزمك بالعكس انا فعلا نفسى توصل لحل مناسب وإيضا نحن فى إنتظار رأى الخبراء وأسف على الإطالة

------------------- لا داعى للاسف خالص لاننا هنا نتشارك الرئى و من يعطى معلومة ربما تكون بسيطة الا انها قد تفيد فى الكثير
انا ما زلت مصر على رائى فى تعديل الكبالن و ساكتب احر اتطورات

wwael12345 30-04-2012 01:04 AM

اولا اليوم انا جبت ترس موتسكل خلفى من بتوع الصينى
- رحت لواحد بتاع قطع غيار فيات 28 تقطيع--- لان دى ارخص كبالن موجودة
و هتنفع جدا بالنسبة لدراجة
-كل عربية لها كبالن بتكون وصلتين وصلة طويلة و التانية قصيرة
- انا جبت وصلتين من القصيرة
- رحت بواحد بتاع مخرطة و رسحت لة انى عاوز ابيت المشرشر بتاع الكبالن فى الترس
--- و على معاد غدا بعدى علية رغم انى حاسس انة مش هيعملة غدا لانة فكر كتير عشان شغلة
-منتظر الفرج
و هصور الجزء دا لانة الاهم على ما اعتقد
تانى حاجة نفسى اضع الصور فى الموضوع ---مش فقط الروابط

wwael12345 30-04-2012 01:13 AM

نشوف كدا الصورة دى لان الكبن واضح شوية

الساعة الآن 11:54 AM.