مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   إستفسار عاجل (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=89297)

ko2525ka 10-06-2012 11:27 PM

إستفسار عاجل

الحمد لله تمت الموافقة على شراء سيارة أتوماتيك
لكني كنت اخترت جمرك السويس على اساس بشتري سيارة من السعودية وبطلعها عن طريق جمرك السويس لكن الظاهر ان الموضوع صعب من تكلفة شحن واختيار السيارة وحالتها فقررت الشراء من بورسعيد او غيرها المهم من الداخل هل استطيع تغيير مكان الجمرك وكيف الطريقة وماهو افضل مكان لشراء سيارة معاقين داخل مصر ولكم جزيل الشكر مسبقا

tham1010 11-06-2012 03:35 PM

رد: إستفسار عاجل

ممكن تغير الجمرك من المجالس الطبية لو الملف لسة مش أتبعت. لكن لو أتبعت إلى السويس إذا هتروح السويس وتقدم طلب لتحويلة لبورسعيد....

طبعا لو أشتريت العربية من السعودية أحسن بكثير وخاصة لو ليك أحد هناك يختار لك لان معظم السيارات فى بورسعيد ليست جيدة جدا وفى بعضها بيكون مضروب. أكيد السعودية أفضل مائة مرة من داخل مصر وخاصة لو ليك حد هناك لكن لو هتشترى على العميانى يبقى غلط وحاسب. أنت لسة أمامك سنة تدرس وتقرر. وأنصحك تجبها من السعودية لو ليك حد ولكن يجب أني كون الماتور أقل من 1600 سى سى وكذلك الموديل قبل 2008.

بورسعيد طبعا أفضل جمرك لان عدد البائعين كبير والمعروض كثير فهيكون لك حرية اكثر ولكن برضوا الحكاية بيكون فيها خم

ko2525ka 11-06-2012 10:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 692684)
ممكن تغير الجمرك من المجالس الطبية لو الملف لسة مش أتبعت. لكن لو أتبعت إلى السويس إذا هتروح السويس وتقدم طلب لتحويلة لبورسعيد....

طبعا لو أشتريت العربية من السعودية أحسن بكثير وخاصة لو ليك أحد هناك يختار لك لان معظم السيارات فى بورسعيد ليست جيدة جدا وفى بعضها بيكون مضروب. أكيد السعودية أفضل مائة مرة من داخل مصر وخاصة لو ليك حد هناك لكن لو هتشترى على العميانى يبقى غلط وحاسب. أنت لسة أمامك سنة تدرس وتقرر. وأنصحك تجبها من السعودية لو ليك حد ولكن يجب أني كون الماتور أقل من 1600 سى سى وكذلك الموديل قبل 2008.

بورسعيد طبعا أفضل جمرك لان عدد البائعين كبير والمعروض كثير فهيكون لك حرية اكثر ولكن برضوا الحكاية بيكون فيها خم

ايه رأيك انا ليا اخي هناك لكن مش عارف ايه العربية المناسبة وتكلفة شحن وبعدين مش عارف هدفع كام في الجمرك خايف اجيبها وتطلع اغلى من هنا

tham1010 11-06-2012 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ko2525ka (المشاركة 692981)
ايه رأيك انا ليا اخي هناك لكن مش عارف ايه العربية المناسبة وتكلفة شحن وبعدين مش عارف هدفع كام في الجمرك خايف اجيبها وتطلع اغلى من هنا

عمرك ما هتخسر فيها. لوما تيجى تبعها بعد خمس سنوات هتكسب فيها كويس. على الأقل حالتها هتكون أفضل من اللى بيجى لبورسعيد. المهم اخوك يقع لك على عربية حلوة. خلية يشوف لك العربيات موديل 2002 إلى 2008 وطبعا لو جبت يابانى تبقى بجد كسبت. شوف تيوتا أو مستوبيشى الموديلات اللى قلت لك علها. حكاية الشحن أقصاها هتدفع 2000 جنية وكمان شوية مصاريف فى بورسعيد بتاع 2000 زيهم. طبعا الجمرك هيختلف على حسب تجهيزات العربية وكمان موديلها. إذا أنت تحدد الأول ميزانيتك كام والأسعار هناك كام وبعدين تقرر. وزى ما قلت لك بعد 5 سنوات هتبيع العربية وهتلاقى فلوسك وزيادة رجعت لك وكل ما حالة العربية تكون كويسة وتحتفظ عليها خلال الخمس سنوات هتجد أنك بتكسب من بيعها.............

الساعة الآن 08:10 PM.