مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سوزوكى Suzuki (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=33)
-   -   سحب العربية بيروح فجأه و يرجع تانى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=43057)

samirayad 15-12-2010 11:21 PM

رد: سحب العربية بيروح فجأه و يرجع تانى

الكربوراتير عندك فى الماروتى تصميمه ممتاز الصراحه

لأن بيتم فيه راجع من الداخل مع أحوال ملأ غرفة العوامه

والزياده القادمه من كاركة البنزين دى بتروح من خلال مسار آخر لتبريد طلمبة

تعجيل الكربوراتير

وبالتالى القضاء على ظاهرة الغلق البخارى للبنزين vapour lock

اللى مع وجود تلك الظاهره فى الكربوراتيرات العاديه

حتلاقى المكنه تقطع معاك

ده كلام كده ببساطه شديده

مجرد فكره مش أكتر

aymanay32 15-12-2010 11:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad (المشاركة 314755)
الكربوراتير عندك فى الماروتى تصميمه ممتاز الصراحه

لأن بيتم فيه راجع من الداخل مع أحوال ملأ غرفة العوامه

والزياده القادمه من كاركة البنزين دى بتروح من خلال مسار آخر لتبريد طلمبة

تعجيل الكربوراتير

وبالتالى القضاء على ظاهرة الغلق البخارى للبنزين vapour lock

اللى مع وجود تلك الظاهره فى الكربوراتيرات العاديه

حتلاقى المكنه تقطع معاك

ده كلام كده ببساطه شديده

مجرد فكره مش أكتر

جزاك الله خيرا

بكرة انشاء الله هرد عليك بخصوص تغيير فلتر البنزين و النتيجة النهائية

samirayad 15-12-2010 11:34 PM

خيرا بإذن الله

حبيب الناس 16-12-2010 12:12 PM

1 مرفق
ملف مرفق 7587

استاذ ايمن استاذي العزيز
كيف حالك وكيف حال صحتك الغاليه ان شاء الله تكون في احسن حال
فكر الجزء ده انا مش عارف اسمه ايه الموضوع ده حصل معايا من 4 شهور تقريبا كانت ادي الغيار وارفع رجلي من علي الدبرياش القي العربيه كانها هتبطل والسحب يروح كانها وقفت ولما ادوس بنزين ترجع تجري تاني فضلت اسبوع الف وادور حولين نفسي لحد ما هداني الله وفكت الجزء ده تقريبا اسمه كوبياه الاسبراتير هيا وظيفتها توزيع الكهراباء علي البوجيهات وجيبت منديل ورق ومسحتها من جوه لقيتها سوده زي الطين وكل الرجول النحاس اللي فيها سوده من الرواسب وكان بتعمل باد كونكت للبوجيهات نظفتهم كويس ونظفت كل الاجزاء الموسله للكهرباء فيها واللي بيديها هيا الكهرباي السلك اللي جاي ممن الموبينه له مسمار جواها نضفته كويس كل ده بمناديل ورق فقط بدون اي منظفات ولا سوائل ورجعت ركبتها تاني كويس الحمد لله العربيه اشتغلت كويس ورجت تاني زي الاول

في الاول دخت زيك
فلتر هوا وفلتر بنزين وبوجيهات وابلاتين وكندنسر كل ده موجود جديد عندي في كراتينه مستعملتوش لان كل الفكر انحصر في دول وقبل ما اركبهم جربت انضف الكوبيه ده والعربيه اتظبططت. الحاجه كلها جديده ركنتها قولت لما يبوظو اركبهم مشش هيخصرو جرب وربنا يكرمك ومشكلتك تتحل يا استاذ ايمن

aymanay32 16-12-2010 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس (المشاركة 315194)
ملف مرفق 7587

استاذ ايمن استاذي العزيز
كيف حالك وكيف حال صحتك الغاليه ان شاء الله تكون في احسن حال
فكر الجزء ده انا مش عارف اسمه ايه الموضوع ده حصل معايا من 4 شهور تقريبا كانت ادي الغيار وارفع رجلي من علي الدبرياش القي العربيه كانها هتبطل والسحب يروح كانها وقفت ولما ادوس بنزين ترجع تجري تاني فضلت اسبوع الف وادور حولين نفسي لحد ما هداني الله وفكت الجزء ده تقريبا اسمه كوبياه الاسبراتير هيا وظيفتها توزيع الكهراباء علي البوجيهات وجيبت منديل ورق ومسحتها من جوه لقيتها سوده زي الطين وكل الرجول النحاس اللي فيها سوده من الرواسب وكان بتعمل باد كونكت للبوجيهات نظفتهم كويس ونظفت كل الاجزاء الموسله للكهرباء فيها واللي بيديها هيا الكهرباي السلك اللي جاي ممن الموبينه له مسمار جواها نضفته كويس كل ده بمناديل ورق فقط بدون اي منظفات ولا سوائل ورجعت ركبتها تاني كويس الحمد لله العربيه اشتغلت كويس ورجت تاني زي الاول

في الاول دخت زيك
فلتر هوا وفلتر بنزين وبوجيهات وابلاتين وكندنسر كل ده موجود جديد عندي في كراتينه مستعملتوش لان كل الفكر انحصر في دول وقبل ما اركبهم جربت انضف الكوبيه ده والعربيه اتظبططت. الحاجه كلها جديده ركنتها قولت لما يبوظو اركبهم مشش هيخصرو جرب وربنا يكرمك ومشكلتك تتحل يا استاذ ايمن

الله يبارك فيك
انا هابص عليها بردوا و انظفهم تانى لان الميكانيكى امبارح قال للواد اللى عندوه هات صنفرة و صنفرهم من جوه بس مافكش السلوك و نظف مكانها فده شىء هاعملة انشاء الله
و اشكرك على المساعدة

الساعة الآن 01:35 AM.